لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: جولای خونین‌ترین ماه در افغانستان در دو سال گذشته بود


یک موتر غیرنظامی در ساحه حمله انتحاری در کابل
یک موتر غیرنظامی در ساحه حمله انتحاری در کابل

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده که ماه جولای، شاهد بیشترین تلفات غیرنظامیان در افغانستان از سال ۲۰۱۷ بوده است.

براساس گزارشی که یوناما روز شنبه، ۳ آگست (۱۲ اسد) منتشر کرد، در جریان ماه گذشته میلادی، بیش از ۱۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته و زخمی شده اند، اما این گزارش تعداد دقیق کشته شدگان را مشخص نکرده است.

در این گزارش آمده که دلیل عمده افزایش تلفات غیرنظامیان در این ماه، افزایش حملات از سوی گروه‌های شورشی بوده است. براساس این گزارش، بیش از ۵۰ درصد تلفات، ناشی از بمب‌گذاری‌ها بوده است.

گزارش افزایش تلفات غیرنظامیان در حالی منتشر می‌شود که گفتگوها میان امریکا و نمایندگان طالبان بر سر توافق صلحی در افغانستان شدت گرفته است.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان، به تازگی ابراز امیدواری کرده که در هشتمین دور گفتگوهایش با طالبان در دوحه که هم‌اکنون در جریان است، توافق با این گروه نهایی شود.

با این حال، تا تادامیچی یاماماتو، نماینده خاص سازمان ملل متحد در کابل می‌گوید: "با وجود شدت گرفتن تلاش‌های صلح در هفته‌های اخیر، خشونت‌ها بیشتر شده است. من از تمام جناح‌ها می‌خواهم که عملیات‌های نظامی خود را تشدید نکنند؛ با این پیش‌فرض که چنین کاری می‌تواند موضع آن‌ها را در میز مذاکره تقویت ‌کند."

روز سه شنبه هفته گذشته، سازمان ملل متحد گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بیشترین تلفات غیرنظامیان در نیمه اول سال جاری میلادی، در نتیجه عملیات نیروهای افغان و متحدان بین‌المللی شان بوجود آمده است.

دولت افغانستان اما یافته‌های این گزارش را رد کرد و گفت که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب رساندن به غیرنظامیان در جریان عملیات‌های نظامی به خرج می‌دهد.

XS
SM
MD
LG