لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت زراعت در تلاش ترویج کشت آلوورا بجای کوکنار


وزارت زراعت در تلاش ترویج کشت آلوورا بجای کوکنار
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:36 0:00

وزارت زراعت افغانستان می گوید که در تلاشند تا کشت گیاه آلوورا را در این کشور ترویج داده و دهقانان را تشویق کنند تا بجای مواد مخدر به کشت آلوورا روی بیاورند.


وزارت زراعت افغانستان می گوید که در تلاشند تا کشت گیاه آلوورا را در این کشور ترویج داده و دهقانان را تشویق کنند تا بجای مواد مخدر به کشت آلوورا روی بیاورند.

نصیراحمد درانی وزیر زراعت افغانستان می گوید گیاه آلوورا ؛ بدلیل سود زیاد توانسته بعنوان یک کشت بدیل مواد مخدر در میان دهقانان ولایت های هرات ، فراه و بادغیس رونق پیدا کند.

آقای درانی می گوید کشت گیاه آلوورا در جریان دو سال اخیر در ولایت هرات رونق خوبی پیدا کرده است و دهقانان زیادی در ولایت هرات به دلیل سود اقتصادی این گیاه، به کشت آن روی آورده اند.

وزیر زراعت و مالداری افغانستان می گوید که در حال حاضر در پنج ولایت گیاه آلوورا کشت می شود و قرار است بعنوان کشت بدیل کوکنار، در جریان یک سال آینده در بیست ولایت دیگر نیز کشت آن آغاز شود.

وزیر زراعت افغانستان این گفته ها را در مراسم افتتاح نخستین فابریکه پروسس برگ های آلوورا و تبدیل آن به نوشیدنی های انرژی زا در ولایت هرات بیان کرد.

فابریکه ای که با هزینه بیش از دو میلیون دالر آمریکایی در پارک صنعتی هرات فعال شده و بگفته مالک آن توانسته خیلی از دهقانان را از کشت خشخاش باز دارد.

محمد حیدری مالک فابریکه تولید جوس آلوورا در هرات می گوید ما دهقانانی را که در ولایت فراه مواد مخدر کشت میکردند را به کشت الوورا تشویق کردیم ، در ولایت بادغیس نیز کشت الوورا را ترویج دادیم و همچنان به ارزگان نیز نمونه فرستادیم و پلان داریم در ولایت های جنوبی نیز این کشت را ترویج دهیم.

مسوولان ریاست زراعت ولایت هرات نیز می گویند گیاه آلوورا بدلیل داشتن بازاری مناسب برای فروش و تقویت اقتصاد دهقانان ؛ توانسته شمار زیادی از زارعین را به کشت این گیاه علاقه مند کند.

عبدالصبور رحمانی رئیس زراعت هرات می گوید یکی از دلایلی که کشت کوکنار در افغانستان توسعه یافته بود مشکلات اقتصادی بود چون محصولات زراعتی مارکیت خوب نداشت اما با معرفی چنین کشت هایی که هم از نگاه اقتصادی و هم از نگاه بازار بسیار خوب است بهترین جایگزین برای کوکنار میتواند باشد و دهاقین هم علاقمند استند که از کشت های غیر قانونی به کشت های پاک روی بیاورند بخاطریکه محصول خوب دارد ، بازار خوب دارد و قیمت خوب دارد.

برای نخستین بار در افغانستان کشت گیاه آلوورا در ولایت هرات شروع شد و بدلیل عاید بالا ؛ دهقانان زیادی را حتی در ولایت های فراه و بادغیس نیز به کشت این گیاه علاقمند ساخته است.


XS
SM
MD
LG