لینک های دسترسی

Breaking News

روی آوردن جوانان به استفاده از مواد مخدر صنعتی


روی آوردن جوانان به استفاده از مواد مخدر صنعتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00

افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی توسط جوانان در ولایت هرات ، نگرانی داکتران صحی را ببار آورده است.


افزایش استفاده از مواد مخدر صنعتی توسط جوانان در ولایت هرات ، نگرانی داکتران صحی را ببار آورده است.

مسوولان ریاست صحت عامه هرات می گویند که در این اواخر جوانان برای سرگرمی ، از مواد مخدر صنعتی خصوصا تابلیت "K" استفاده می کنند که بسیار خطرناک است.

داکتر زمری حصین مسوول بخش کاهش تقاضای مواد مخدر ریاست صحت عامه هرات می گوید شماری از جوانان برای سرگرمی از مواد مخدر صنعتی چون تابلیت K استفاده میکنند که تاثیرات منفی و خطرناکی را بر صحت افراد دارد.

این داکتر صحی هشدار می دهد که مواد مخدر صنعتی به سیستم عصبی استفاده کنندگان آن صدمه زده و آنرا از کار می اندازد.

داکتر حصین می گوید عوارض بسیار کشنده خصوصا روی سیستم عصب مرکزی دارد و این قرص ها یکی از داروهای تنبیه کننده سیستم عصب مرکزی است ، پرخاشگری و نزاع های خانواده گی و لت و کوب از حالت هایی است که از اثر خوردن این قرص ها بوجود میاید.

اعضای شورای ولایتی هرات نیز می گویند اجزای سازنده مواد مخدر صنعتی از کشورهای همسایه و منطقه وارد افغانستان می شود.

آنان از دولتمردان و مقام های امنیتی میخواهند تا با تطبیق سیستم های امنیتی قویتر در سرحدات مانع از ورود مواد سازنده قرص های اکس و تابلیت K به کشور شوند.

نوراحمد حیدری عضو شورای ولایتی هرات می گوید اعتیاد به مواد مخدر صنعتی که بنام کریستال و شیشه هم یاد میشوند در شهر زیاد دیده میشود و بر اساس اطلاعاتی که ما داریم ترکیباتی که این مواد مخدر از ان ساخته میشود از بیرون از کشور و از کشورهای دوردست وارد هرات میشود.

اما مقام ها در ولایت هرات می گویند برای مقابله با واردات اجزای سازنده مواد مخدر صنعتی از کشورهای بیرونی به این ولایت غربی ، تدابیر جدی را در سرحدات روی دست گرفته اند.

سخنگوی والی هرات می گوید در جریان سال روان شمسی صدها تُن مواد کیمیاوی جامد و مایع را کشف و ضبط کرده اند که برای تولید مواد مخدر صنعتی از کشورهای همسایه به این ولایت وارد شده بود.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می گوید هدایت جدی مقام ولایت هرات به مسوولین امنیتی این است تا از تمام ظرفیت خود برای جلوگیری از واردات انواع مواد کیمیاوی که از ان در تولید مواد مخدر صنعتی و انواع مواد نشه اور استفاده میشود کار بگیرند و خوشبختانه امسال ما بزرگترین محموله های تیزاب را در ولایت هرات کشف و ضبط کردیم.

نخستین بار در سال 2008 میلادی یک قرص چهارگرمی روانگردان از نوع شیشه در ولایت هلمند به دست نیروهای امنیتی افتاد.

هم اکنون قیمت هر قرص روانگردان خارجی در افغانستان تا پنجاه دالر امریکایی و هر قرص ساخت این کشور بین پنجصد تا یکهزار افغانی است.


XS
SM
MD
LG