لینک های دسترسی

Breaking News

ابراز 'ناامیدی' سفیر امریکا در کابل از اظهارات رییس جمهور غنی


سفارت امریکا در کابل نسبت به اظهارات اخیر اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان که موثریت کار ادارۀ توسعۀ بین‌المللی امریکا در افغانستان را زیر سوال برده بود، ابراز ناامیدی کرده است.

آقای غنی اخیرا در جریان گفتگویی با رادیوی آزادی، از کارکرد ادارۀ توسعۀ بین‌المللی امریکا (یو اس ای آی دی) انتقاد کرده و آن را "یکی از بی‌کفایت‌ترین نهادهای کمک کننده" توصیف کرده بود.

آقای غنی در جواب به سوالی راجع به کمک‌های خارجی به افغانستان و نگرانی نسبت به حیف و میل آن گفته بود: "از هر دالر امریکایی، بیشتر از ده سنت به مردم افغانستان نمی‌رسد. یکی از بی‌کفایت‌ترین نهادهای کمک‌کننده است. یو اس ای آی دی در پنج سال قطعا یک گزارش به من نداده. این‌ها یک نهاد موازی استند... تابع مقررات ما نیستند."

جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل اما یک رشته تویت ها را در صفحه تویتر خود منتشر کرده و در آن به کارکردهای ادارۀ توسعۀ بین‌المللی امریکا در افغانستان اشاره کرده است.

آقای بس در تویتر خود نوشته: "ما از اینکه رییس جمهور غنی کارهای عالی یو اس ای آی دی و جزییات توافقنامۀ همکاری ما برای تقویت زندگی افغان‌ها در سراسر کشور را نادیده گرفته، ناامید استیم."

سفیر امریکا در کابل به صورت مشخص به چندین پروژه، از جمله همکاری در زمینۀ صحت، انرژی برق، تجارت و کاریابی و تقویت زنان، به عنوان فعالیت‌های این اداره در افغانستان یاد کرده است.

آقای بس هم‌چنین گفته که اخیرا دولت‌های افغانستان و امریکا به شکل مشترک همکاری‌های غیرنظامی امریکا با افغانستان را بررسی کرده و نتایج این بررسی مثبت بوده است.

آقای غنی در مصاحبۀ خود گفته بود که بارها از رییس جمهور ترمپ درخواست کرده تا هیات بی‌طرفی از کانگرس و نهادهای مدنی امریکا را برای بررسی موثریت کار ادارۀ توسعۀ بین‌المللی به افغانستان بفرستد.

XS
SM
MD
LG