لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ اظهارات روحانی در مورد وعدۀ رفع تحریمات را رد کرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا گفته است که درخواست ایران برای رفع تحریمات در بدل مذاکره با مقامات ایرانی را رد کرده است.

ساعاتی پیش، حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفت که ایالات متحده امریکا برای اینکه میان روسای جمهور دو کشور مذاکره صورت بگیرد، وعده داده بود که تمام تحریمات بر ایران را برطرف کند.

اما آقای ترمپ در صفحه تویتر خود نوشته است: "ایران می‌خواست که در بدل دیدار، تحریمات بر آن کشور را برطرف کنم. واضح است که جواب مه نه بود."

این اظهارات خلاف روایتی است که آقای روحانی از این جریان تعریف می‌کند. رییس جمهور ایران در بازگشت از نیویارک گفت که به دلیل ادامۀ تحریمات و موجودیت "فضای زهرآگین" درخواست دیدار را نپذیرفته است.

آقای روحانی گفت که با اصرار آلمان، بریتانیا و فرانسه، با مقامات امریکایی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار کرده، اما هیچ دیداری با رییس جمهور امریکا نداشته است.

او گفت: "اینکه کدام تحریمات برداشته خواهند شد، موضوعی بود که می‌شد رویش گفتگو کرد و آن‌ها (امریکا) واضحا گفته بودند که تمام تحریمات را برمی‌دارند."

آقای روحانی افزود: "این عمل به شکلی نبود که بتواند پذیرفتنی باشد، به این معنا که فضای تحریمات و موجودیت تحریمات و فضای زهرآگین و فشار حداکثر – حتی اگر می‌خواستیم با امریکایی‌ها در چارچوب ۱+۵ گفتگو کنیم – هیچ کسی نمی‌توانست نتایج آن را پیشبینی کند."

پیش از این، دونالد ترمپ، رییس جمهور امریکا در آستانۀ برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک گفته بود که هیچ قصدی برای دیدار با مقامات ایرانی در حاشیۀ این نشست ندارد.

روابط ایران و امریکا ظرف ماه‌های اخیر به شدت پرتنش بوده است. هرچند در گذشته چندین بار آقای ترمپ گفته بود که حاضر است با همتای ایرانی خود گفتگو کند، اما رییس جمهور ایران گفته است که تا تحریمات بر ایران برداشته نشده، این دیدار ناممکن خواهد بود.

XS
SM
MD
LG