لینک های دسترسی

Breaking News

ایران قانون اعطای شهروندی از طریق مادر را تصویب کرد


زنان ایرانی (عکس از آرشیف)
زنان ایرانی (عکس از آرشیف)

یک نهاد ارشد قانونگذاری در ایران قانونی را تصویب کرد که براساس آن، به فرزندان مادران ایرانی که همسران خارجی دارند شهروندی ایران اعطا می‌شود.

پیش از این، زنان ایرانی که با شهروندان خارجی ازدواج کرده بودند، اجازه نداشتند برای فرزندان شان شهروندی ایران را درخواست کنند.

خبرگزاری دولتی ایران به نقل از عباس علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گزارش کرده که پیشنهاد اصلاحی در قانون شهروندی ایران از سوی این شورا پذیرفته شده است.

ناظران امور حقوق بشری در ایران باور دارند که این اقدام می‌تواند برای هزاران فردی که مادران ایرانی و پدران خارجی داشته اند و تا حالا از نظر قانونی در بی‌سرنوشتی بسر می‌بردند، خبر خوشی باشد.

دیدبان حقوق بشر در این زمینه به شکل مشخص به مهاجران افغان ساکن در ایران که با زنان ایرانی ازدواج کرده اند اشاره کرده است.

شهروندان افغانستان، یکی از بزرگترین گروه‌های مهاجر در ایران را تشکیل می‌دهند.

عده‌ای از این مهاجران طی سال‌ها مهاجرت در ایران با زنان ایرانی ازدواج کرده اند، اما شرایط حقوقی شهروندی فرزندان‌شان نامعلوم بوده است.

براساس آماری که حدود دو سال پیش دولت ایران نشر کرد، حدود ۱۵ هزار زن ایرانی با شهروندان خارجی ازدواج کرده اند که ۶۰ درصد آن ازدواج با مردان افغان بوده است.

XS
SM
MD
LG