لینک های دسترسی

Breaking News

مرد پاکستانی به دلیل 'کفرگویی در فیس بوک' زندانی شد


محکمه‌ای در پاکستان مردی را به دلیل پستی که در فیس‌بوک خود منتشر کرده و محتوای آن "کفرآمیز" تلقی شده بود، به پنج سال زندان همراه با کار پرمشقت محکوم کرده است.

به نظر می‌رسد این نخستین مورد مجازات در پاکستان براساس قانون جدید جرایم انترنتی باشد.

سجاد علی، شهروند پاکستان در سال ۲۰۱۷ به انتشار پست‌های کفرآمیز در رسانه‌های اجتماعی در رابطه به شخصیت‌های اسلامی متهم شده بود.

کفرگویی از مسایل به شدت حساس در پاکستان شمرده می‌شود و افرادی که در زمینۀ اهانت به اسلام مجرم شناخته شوند، می‌توانند با مجازات اعدام روبرو شوند.

بشیر چاودری، یک وکیل مدافع به خبرگزاری فرانسه گفته که قضیۀ سجاد علی براساس قانون جرایم انترنتی بررسی شده که در سال ۲۰۱۶ تصویب شده بود.

شهزاد احمد، از مسوولان یک گروه حقوق بشری در پاکستان این اقدام را "بسیار نگران کننده" توصیف کرده است.

او گفت: "آنچه بسیار قابل نگرانی است، احتمال سوءاستفاده از این قانون است." آقای احمد افزود که این نگرانی وجود دارد که قانون جرایم انترنتی به ابزاری برای سرکوب بیشتر افراد تبدیل شود.

مقامات پاکستانی گفته اند که از زمان تصویب این قانون تا حالا، حدود ۵۰۰ مورد ادعاهای جرایم انترنتی را ثبت کرده اند.

منتقدان باور دارند که این قانون می‌تواند زمینه را برای محدود کردن آزادی بیان در پاکستان فراهم کند.

محکمۀ عالی اسلام‌آباد در سال ۲۰۱۷ حکم آغاز تحقیقات در زمینۀ آنچه که "کفرگویی انترنتی" خوانده شد را صادر کرد و تهدید کرد که رسانه‌های اجتماعی که در صورت آنکه از نشر مطالب اهانت‌آمیز در رابطه به اسلام جلوگیری نکنند، مسدود خواهند شد.

در سال ۲۰۱۰ پاکستان شبکۀ فیس بوک را به دلیل "مطالب کفرآمیز" برای دو هفته مسدود کرد. هم‌چنین یوتیوب به دلیل نشر فلمی در رابطه به پیامبر اسلام که اعتراض‌هایی را در بسیاری از کشورهای اسلامی برانگیخت، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ در پاکستان مسدود بود.

XS
SM
MD
LG