لینک های دسترسی

Breaking News

دو روز پس از آتش‌بس در سوریه، ترکیه به ادامۀ عملیات هشدار داد


وزیر دفاع ترکیه
وزیر دفاع ترکیه

وزیر دفاع ترکیه گفته است که در صورت عدم تطبیق کامل مواد توافقنامۀ آتش‌بس، نظامیان ترکی آماده اند عملیات خود را در شمال شرق سوریه ادامه بدهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌هایی از ادامۀ حملات پراکنده در جریان روز جمعه در مناطق مرزی سوریه منتشر شده است.

نیروی کردی سوریه هم‌چنین ترکیه را به نقض آتش‌بس متهم کرده و گفته اند که حملات در مناطق شرقی سوریه ادامه داشته است.

همزمان با این، وزارت دفاع ترکیه روز شنبه (۱۹ اکتوبر – ۲۷ میزان) گفت که ظرف ۳۶ ساعت گذشته، حداقل ۱۴ حمله از جانب سوریه صورت گرفته است.

بدنبال دیدار مایک پنس، معاون رییس جمهور امریکا با رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به روز پنجشنبه، این دو کشور روی یک آتش‌بس پنج روزه در سوریه توافق کردند تا نیروهای کردی فرصت عقب نشینی پیدا کنند.

وزیر دفاع ترکیه، دو روز پس از این توافق، به روز شنبه گفت: "ما عملیات را برای پنج روز متوقف کردیم. در این مدت، تروریست‌ها باید از ساحۀ امن خارج شده، سلاح‌هایشان گرفته شده و پایگاه‌هایشان از بین برود. اگر چنین نشود، ما به عملیات خود ادامه خواهیم داد."

او افزود: "آمادگی‌های ما کامل است. با صدور فرمان لازم، سربازان ما آماده اند هر جا بروند."

روز گذشته، بدنبال ادامۀ خشونت‌ها در سوریه، نیروهای کردی سوریه اعلام کردند که آتش‌بس با ناکامی روبرو شده است.

این نیروها با انتشار اعلامیه‌ای گفت: "حملات با راکت، تانک، اسلحه سنگین و حملات هوایی بدون توقف ادامه داشته است. نیروهای ما به عنوان دفاع مشروع خودی، به تمام حملات جواب می‌دهند."

در همین حال، مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا از هر دو جانب تقاضا کرده است که به توافق آتش‌بس پابند بمانند.

نیروهای کردی سوریه اما گفته اند که لازم است امریکا به صورت مستقیم بر عملی شدن آتش‌بس نظارت کند.

XS
SM
MD
LG