لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز دوبارۀ تظاهرات در عراق؛ تلاش معترضان به ورود به منطقۀ سبز


تظاهرات ضد دولتی در عراق پس از یک توقف سه هفته‌ای از سر گرفته شده و گزارش‌ها حاکیست که پولیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در بغداد، از تیراندازی هوایی و گاز اشک‌آور کار گرفته است.

این تظاهرات که اوایل ماه جاری در اعتراض به بی‌کاری و سطح پایین خدمات دولتی آغاز شده بود، طی هفته‌های گذشته به خشونت کشید.

یک هیات حقیقت‌یاب دولتی اوایل این هفته اعلام کرد که در اثر تیراندازی پولیس، ۱۴۹ نفر از معترضان کشته و بیش از سه هزار نفر دیگر زخمی شدند. این گزارش هم‌چنین کشته شدن هشت نفر از نیروهای امنیتی را تایید کرد.

در آستانۀ از سر گیری این تظاهرات به روز جمعه (۲۵ اکتوبر – ۳ عقرب) مقامات امنیتی در عراق تعهد کرده بودند که از بروز خشونت جلوگیری خواهند کرد.

با این حال، پس از آنکه هزاران نفر از معترضان تلاش کردند به منطقۀ سبز بغداد نزدیک شوند؛ محلی که سفارت امریکا و نیز دفاتر دولتی عراق در آن موقعیت دارد و به شدت تحت مراقبت امنیتی است؛ پولیس اول از گاز اشک‌آور کار گرفت و پس از آن برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، دست به تیراندازی هوایی زد.

بیشتر تظاهرکنندگان جوانان استند که با حمل پرچم‌های عراق، شعارهای ضد دولتی سر داده و خواستار ایجاد فرصت‌های کاری و ارایۀ بهتر خدمات دولتی اند.

صدراعظم عراق در سخنرانی خود در آستانۀ آغاز تظاهرات، اعلام کرد که هفتۀ آینده تغییرات و جابجایی‌های گسترده‌ای را در حکومت بوجود آورده و دست به اصلاحات خواهد زد.

او هم‌چنین خطاب به تظاهرکنندگان گفت که تظاهرات مسالمت‌آمیز حق شان است و نیز از نیروهای امنیتی خواست تا امنیت آن‌ها را تامین کنند.

همزمان با این، آیت‌الله علی السیستانی، از پرنفوذترین روحانیان شیعه در عراق، از تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی تقاضا کرده است که از توسل به خشونت خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG