لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات ضد حکومتی به پایتخت پاکستان رسید


تظاهرات در اسلام‌آباد
تظاهرات در اسلام‌آباد

هزاران نفر از هواداران حزب جمعیت علمای اسلام به رهبری مولانا فضل الرحمان، در ادامۀ راه‌پیمایی ضد حکومتی خود وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شده و خیمه‌های اعتراضی برافراشته اند.

این معترضان، حکومت پاکستان را "نامشروع" خوانده و خواستار استعفای عمران خان، صدراعظم پاکستان اند.

آقای خان تا حالا به خواست‌های مخالفان سیاسی خود برای کناره‌گیری از قدرت جواب رد داده و به تظاهرکنندگان نیز هشدار داده است که هیچ گونه هرج و مرج را تحمل نخواهد کرد.

این تظاهرات زیر نام "راه‌پیمایی آزادی"، روز یکشنبۀ گذشته از شهر کراچی در جنوب پاکستان آغاز شد و معترضان پنجشنبه شب وارد پایتخت شدند.

نیروهای امنیتی در سراسر اسلام‌آباد جابجا شده و مقامات برای جلوگیری از نزدیک شدن معترضان به ساختمان‌های دولتی، راه‌های کلیدی منتهی به "ساحۀ سرخ" اسلام‌آباد را که پارلمان و سفارت‌خانه‌های خارجی در آن موقعیت دارد، با کانتینرها مسدود کرده اند.

این نخستین تظاهرات گسترده در برابر حکومت عمران خان، پس از برنده شدن او در انتخابات سال گذشته است. آقای خان با شعار مبارزه با فساد و بهبود اقتصاد پاکستان به قدرت رسید، اما منتقدان سیاسی او می‌گویند که در برآورده کردن این تعهدات ناکام مانده است.

مولانا فضل الرحمان، از رهبران پرنفوذ مذهبی پاکستان که رهبری تظاهرات را برعهده دارد، شفافیت انتخابات سال گذشته را زیر سوال برده و گفته که آقای خان با حمایت اردوی پاکستان به پیروزی رسیده است. این اتهامات از سوی عمران خان و نیز نظامیان پاکستان تکذیب شده است.

همزمان با گسترش تظاهرات در اسلام‌آباد، گزارش شده که مکاتب در پایتخت پاکستان مسدود شده و خدمات ترانسپورتی نیز مختل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جنرال قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان از عمران خان تقاضا کرده که با تظاهرکنندگان به شیوه‌های مسالمت‌آمیز رفتار کند.

به قول سخنگوی لوی درستیز اردوی پاکستان، او از هر دو طرف – تظاهرکنندگان و دولت – خواسته است که از توسل به خشونت پرهیز کنند.

XS
SM
MD
LG