لینک های دسترسی

Breaking News

سهمیه‌بندی تیل در ایران؛ یک نفر در جریان اعتراض‌ها کشته شد


تظاهرات در جنوب غرب ایران
تظاهرات در جنوب غرب ایران

تظاهرات ایران که از روز گذشته در اعتراض به سهمیه بندی و افزایش قیمت تیل، در شهرهای مختلف این کشور راه اندازی شده، در مواردی به خشونت کشیده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از محمد محمودآبادی، از مقامات دولتی در کرمان گزارش کرده که در جریان خشونت‌ها در شهر سیرجان، حداقل یک نفر کشته شده است.

آقای محمودآبادی گفته که هنوز چگونگی کشته شدن این فرد معلوم نیست و آن‌ها تحقیق می‌کنند که آیا نیروهای امنیتی در این مسله دخیل بوده اند یا خیر.

او گفته که وضعیت در حال حاضر تحت کنترول است و از شب گذشته تا حالا خشونت تازه‌ای روی نداده است.

اعتراض‌ها در ایران پس از آن بالا گرفت که دولت این کشور تیل را سهمیه‌بندی کرد و علاوه بر آن، قیمت آن را نیز تا حداقل پنجاه درصد بالا برد.

براساس تصمیم دولت ایران، قیمت یک لیتر تیل از ده هزار ریال به پانزده هزار افزایش یافته و هر موتر شخصی نیز در جریان یک ماه تنها قادر خواهد بود ۶۰ لیتر تیل خریداری کند. در صورتی که خریداری تیل بیشتر از این سهمیه شود، سی هزار ریال در قیمت هر لیتر افزایش می‌یابد.

اعتراض‌ها به این تغییرات، در چندین شهر ایران از جمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، بوشهر، ارومیه، کرج، کرمانشاه، سرپل ذهاب، سقز، مریوان، رشت، گرمسار، کردستان، لرستان، مشهد و برخی دیگر از شهرهای این کشور صورت گرفته است.

دولت ایران هدف از افزایش قیمت تیل را کمک نقدی به خانواده‌های نیازمند اعلام کرده است.

تلویزیون دولتی ایران به نقل از معاون رییس جمهور این کشور، محمدباقر نوبخت، گزارش کرده که افزایش قیمت تیل و سیستم جدید سهمیه‌بندی، به دولت ایران فرصت خواهد داد تا بودجۀ لازم برای کمک‌ نقدی به حدود ۶۰ میلیون نفر از افراد محروم را که حدود سه چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد، فراهم کند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ایران در سال جاری ۹ درصد کاهش خواهد یافت، زیرا تحریم‌های ایالات متحده، صادرات نفت را که منبع اصلی درآمد ایران بوده است، متوقف می کند.

XS
SM
MD
LG