لینک های دسترسی

Breaking News

'خلافت مجازی'؛ آیا داعش از انترنت حذف شده است؟


بیش از یک هفته پس از سرکوب گستردۀ حساب‌های کاربری داعش در رسانه‌های مجازی، مقامات و ناظران گفته اند که فعالیت گروه داعش در فضای مجازی به شدت مختل شده و تلاش‌های این گروه برای ورود دوباره به این عرصه تا حالا با ناکامی روبرو شده است.

اریک وان‌در سپت، یک سخنگوی ادارۀ وکلای مدافع در بلجیم می‌گوید: "برای نخستین بار، داعش دیگر در انترنت حضور ندارد. حالا باید ببینیم که داعش خواهند توانست دوباره به انترنت دسترسی پیدا کند یا خیر."

حذف حساب‌های کاربری مربوط به داعش از رسانه‌های مجازی، بخشی از یک عملیات گستردۀ پولیس اروپا و واحد امنیتی اتحادیه اروپا است که حضور افراد داعش را در رسانه‌های چون تلگرام، تویتر، گوگل و انستاگرام هدف قرار داده است.

مقامات گفته اند که از میان این شبکه‌ها، تلگرام از محبوبیت خاصی در میان اعضای داعش برخوردار بوده است؛ اما حالا وضع ممنوعیت بر حضور این گروه در تلگرام، روی فعالیت‌هایشان تاثیرات جدی برجا گذاشته است.

یک مقام ارشد مبارزه با تروریزم امریکا به صدای امریکا گفت: "تلگرام بیش از ۴۳ هزار حساب و کانال مرتبط به تروریزم را حذف کرده است. تلگرام هم‌چنین تدابیر خود را برای تشخیص و حذف مواد با محتوای تروریستی، تقویت کرده است."

او گفت که به همین دلیل، تلاش داعش برای ورود دوباره به تلگرام تا حالا ناکام مانده است.

ناظران گفته اند که اعضای گروه داعش ظرف یک هفته اخیر، تلاش کرده اند از شبکه‌های مجازی دیگری به عنوان جاگزینی برای تلگرام استفاده کنند.

به باور ناظران تلگرام از محبوبیت خاصی در میان اعضای داعش برخوردار بوده است
به باور ناظران تلگرام از محبوبیت خاصی در میان اعضای داعش برخوردار بوده است

از جمله، این گروه در تلاش راه یابی به شبکه‌های مجازی دیگری چون "تم تم"، شبکۀ مجازی روسیه، "راکت چت"، شبکۀ مجازی برازیلی و "هووپ مسنجر"، شبکۀ مجازی کانادایی بوده است.

اما ناظران فعالیت‌های مجازی داعش گفته اند که این شبکه‌ها نیز برای حذف حساب‌های کاربری مربوط به داعش وارد عمل شده اند.

امارنت اماراسینگم، یک پژوهشگر امور تروریزم در کانادا گفته است که از میان ۱۶۵ کانال و گروه داعش در شبکۀ "تم تم"، حالا تنها ۳۷ آن فعال است و متباقی از این شبکه حذف شده است.

ناظران می‌گویند که بازگشت به تلگرام، یکی از اولویت‌های داعش است و علاوه بر آن، اعضای این گروه در تلاش اند تا از حساب‌های کاربری جدیدی که در سایت‌های دیگری چون فیس بوک، تویتر و لنکداین می‌سازند، قبل از حذف، بیشترین استفاده را از آن ببرند.

چلسی دیمون، یک پژوهشگر امور تروریزم و امنیت در پوهنتون امریکایی در واشنگتن می‌گوید: "داعش و حامیان شان از تمام شبکه‌های پیام رسانی استفاده می‌کنند و می‌خواهند ببینند کدام یکی برایشان بهتر است."

اما او باور دارد که حذف حساب‌های کاربری داعش در هفته های اخیر، پیشرفت‌ خوبی علیه "خلافت مجازی" داعش است. خانم دیمون می‌گوید: "این چیزیست که نتایج مثبتی در درازمدت خواهد داشت."

XS
SM
MD
LG