لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات خشونت آمیز در هند وارد چهارمین روز شد


تظاهرات خشونت‌آمیز در شرق هند که در اعتراض به تصویب قانون شهروندی براساس دین صورت گرفته، وارد چهارمین روز شده است.

تظاهرکنندگان در ایالت بنگال حداقل پانزده بس شهری و شش مرکز قطار آهن را آتش زده و خدمات ترانسپورتی را برهم زده اند.

دولت نرندرا مودی گفته است که قانون جدید شهروندی، به پیروان مسیحی و هندو که از کشورهای مسلمان بنگلادیش، پاکستان و افغانستان فرار کرده اند، زمینۀ شهروندی هند را فراهم می‌کند.

اما منتقدان باور دارند که اعطای شهروندی به افراد، بدون آنکه شامل حال مسلمانان نیز شود، پایگاه های سکولار دولت هند را تضعیف می‌کند.

از زمان تصویب این قانون در پارلمان، اعتراض‌ها در نقاط مختلف هند صورت گرفته، اما شدیدترین تظاهرات در ایالت های شرقی بوده، جایی که مهاجران زیادی از بنگلادیش در آن مستقر اند.

تظاهراتی در ایالت شمالی اوتر پردیش نیز صورت گرفته؛ جایی که معترضان مسلمان خانه به خانه رفته و از مردم برای شرکت در تظاهرات دعوت می‌کنند.

در دهلی جدید، پایتخت هند نیز صدها نفر در اعتراض به این قانون دست به تظاهرات زده اند، اما این تظاهرات عمدتا مسالمت آمیز بوده است.

دو روز پیش، در اثر درگیری پولیس با معترضان در ایالت آسام، حداقل یک نفر از تظاهرکنندگان کشته شد.

لایحه شهروندی هند براساس دین برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ از سوی دولت ملی گرای نرندرا مودی پیشنهاد شد. اما به دنبال بروز اعتراض ها در این مورد، از تبدیل شدن به قانون باز ماند.

با این حال، اعطای شهروندی هند به اقلیت هایی که بر مبنای مذهب شان در کشورهای مسلمان مورد پیگرد قرار دارند، یکی از شعارهای اصلی آقای مودی در آستانه برگزاری انتخابات سال جاری بود.

XS
SM
MD
LG