لینک های دسترسی

Breaking News

'ایران تحقیق شفاف و کامل از سقوط طیارۀ اوکراینی ارایه کند'


وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخ‌دهی برای قربانیان سقوط طیارۀ اوکراینی، خواهان تحقیق شفاف و کامل در این مورد شدند.

کانادا، اوکراین، سویدن، افغانستان و انگلستان اعضای این گروه بین‌المللی اند که روز یکشنبه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) در حاشیۀ کنفرانس امنیتی مونیخ دومین جلسۀ شان را برگزار کردند.

وزارت خارجۀ افغانستان در اعلامیه‌ای گفته که قرار است امروز، وزیران عضو گروه هماهنگی، نامه‌ای را به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران به هدف اتمام حجت، حسابدهی، شفافیت و عدالت برای خانواده‌ها و عزیزان قربانیان بدهند.

بر بنیاد اعلامیه، اعضای این گروه در گفتگو با آقای ظریف، تاکید کرده اند که ایران برای حل پرسش‌ها در مورد حقایق مربوط به این قضیه و مسایل حقوقی آن، اقدامات لازم را روی دست گیرد.

وزارت خارجۀ افغانستان گفته است: "وزرای عضو گروه، خواستار یک تحقیق شفاف و کامل در خصوص مسایل ایمنی مطابق معیارهای سازمان بین‌المللی هوانوردی ملکی شدند".

همچنان این گروه از ایران خواستار پرداخت به موقع و مساویانۀ جبران خساره بر اساس عرف بین‌المللی شده و تاکید کرده است که تهران تحقیقات جنایی کامل و شفاف را در مورد سقوط طیارۀ اوکراینی نیز انجام دهد.

نخستین نشست اعضای گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخ‌دهی برای قربانیان سقوط طیارۀ اوکراینی، در اواخر ماه جدی امسال در لندن برگزار شد.

در نتیجۀ سقوط طیارۀ خطوط هوایی اوکراین توسط سپاه پاسداران ایران، ۱۷۶ سرنشین به شمول خدمۀ این طیاره کشته شدند.

بیشتر قربانیان شهروندان کانادا بودند؛ اما در این رویداد شهروندان بریتانیا، آلمان، سویدن، اوکراین، افغانستان و ایران نیز جان باختند.

XS
SM
MD
LG