لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی‌ها در دوحه برای امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان


US Taliban
US Taliban

سرانجام پس ازتقریباً ۱۸ ماه گفتگوها میان امریکا و طالبان، فردا شنبه ۲۹ فبروری (۱۰حوت) دوطرف نتیجه گفتگو ها را در چوکات یک توافقنامه امضا خواهند کرد.

خبرنگاران صدای امریکا که برای پوشش این رویداد مهم به دوحه رفته‌اند، می‌گویند که آماده‌گی‌ها برای امضای این توافقنامۀ تاریخی گرفته شده‌است.

قرار است مراسم امضای این توافقنامه، در هوتل مشهور "شیراتن" برگزار شود. برخلاف جلسات گذشتۀ طالبان و امریکا، این مراسم در حضور ژورنالستان و مهمانان برگزار خواهد شد. خبرنگاران بسیاری از رسانه‌های معتبر جهان برای پوشش این رویداد مهم به دوحه آمده اند.

دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته‌ است که در مراسم فردا وزیران خارجه و نمایندگان ۳۰ کشور و نهاد جهانی دعوت شده‌اند.

گفته می‌شود که این توافقنامه را از جانب امریکا، مایک پمپیو، وزیر خارجه امریکا امضا خواهد کرد. اما تا حال وزرات خارجۀ امریکا این خبر را تایید نکرده است.

طالبان گفته اند که اگر مایک پمپیو از جانب امریکا توافقنامه را امضا کند، از جانب طالبان ملا عبدالغنی برادر آن را امضا خواهد کرد. و اگر از جانب امریکا کسی دیگری معرفی شود، طالبان هم کسی دیگری را معرفی خواهد کرد.

این توافق پس از یک دورۀ هفت روزۀ "کاهش خشونت‌ها" امضا می‌شود. این دوره که شنبه گذشته آغاز شده بود امشب پایان می‌یابد.

قرار است ده روز پس از امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان، گفت‌وگوهای بین الافغانی آغاز شود.

حکومت افغانستان، روز گذشته یک هیات شش نفری را برای گفتگو روی رهایی زندانیان و زمینه‌سازی برای گفتگوهای بین الافغانی به قطر فرستاد.

XS
SM
MD
LG