لینک های دسترسی

Breaking News

توافق با طالبان، مشکل لانه‌های تروریستان را در پاکستان حل نمی‌کند – دپلومات امریکایی


جرت بلنک، سرپرست پیشین نمایندگی ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان میگوید که توافقنامۀ صلح میان واشنگتن و طالبان به مشکل لانه های امن تندروان در پاکستان رسیدگی نمیکند.

آقای بلنک در یک مصاحبه با تلویزیون آشنا، صدای امریکا گفته است که با نزدیک شدن مذاکرات بین الافغانی، نمیتوان نقش کشورهای همجوار افغانستان نادیده گرفته شود.

به گفتۀ آقای بلنک بخاطر مسدود ساختن لانه های امن در پاکستان و قطع حمایت آنکشور از طالبان "ما همیشه نفوذی را که ایالات متحده بر پاکستان دارد اضافه از حد ارزیابی کرده ایم".

جرت بلنک گفته است که "بدون شک در روند مذاکرات صلح، پاکستان، ایران، روسیه و چین همه نقش دارند".

به گفتۀ این دپلومات سابق امریکایی، در صورتیکه نتایج روند مذاکرات صلح افغانستان برای این کشورها قانع کننده نباشد، هریکی از آنها میتوانند نقش "مختل کننده" داشته باشند.

آقای بلنک این اظهارات را در حالی بیان داشته که قراراست مذاکرات بین الافغانی به تعقیب امضای توافقنامۀ صلح میان ایالات متحده و طالبان، آغاز شود.

جرت بلنک همچنان در اشاره به تنش های انتخاباتی موجود در افغانستان، تعویق در مراسم تحلیف رئیس جمهور اشرف غنی را کار مناسب خوانده و گفته است که در حالی حاضر باید توجه روی ایجاد یک "هیئت قوی مذاکره کننده با طالبان" متمرکز شود.

به باور این دپلومات سابق امریکایی "انقسام سیاسی در افغانستان یک واقعیت است" که حتی با تامین یک "سیستم استبدادی" نیز از بین نخواهد رفت.

XS
SM
MD
LG