لینک های دسترسی

Breaking News

نتیجۀ 'منفی کاذب' آزمایش؛ چالش دیگر کروناویروس


باوجودیکه مقام‌های صحی یگانه راه حل بحران کروناویروس را آزمایش افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری می‌دانند، هنوز هم دقیق بودن آزمایشات این بیماری مایهٔ نگرانی است.

هی شیمینگ، باشندهٔ شهر وهان چین می گوید که نمی داند چطور و از کجا مبتلا به کروناویروس شد و چرا آزماش کروناویروس به طور مکرر نزد وی منفی می‌بود.

او می گوید که باوجود داشتن علایمی چون مشکلات تنفسی، داکتران در اوایل ماه فبروری به وی گفتند کروناویروس ندارد. او گفت: "وخیم شدن وضعیت من کارمندان صحی را مشوش ساخت تا اینکه مرا به یک مرکز قرنطین فرستادند ولی در آنجا هم نتیجهٔ آزمایش من منفی بود."

شیمینگ بلاخره در اواخر ماه مارچ، برای آزمایشات متعدد به شمول آزمایش انتی‌بادی به یک شفاخانه در شهر ووهان منتقل می‌شود و نتیجۀ آزمایش وی مثبت می‌برآید.

قضیه این شهروند چین منحصر به فرد نیست. موارد مشابه در چین و جاهای دیگر نگرانی‌های زیادی را راجع به دقت آزمایش کروناویروس ایجاد کرده است.

آزمایشات غیر قابل اعتماد کروناویروس نه تنها متوقف کردن ویروس بلکه از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی را نیز به تاخیر می‌اندازد. این در حالی‌است که فشارها بر دولت‌های سراسر جهان برای کاهش محدویت‌ها افزایش می‌یابد.

آزمایش نیوکلیک اسید معمول ترین طریقه آزمایش کروناویروس است که با گرفتن نمونهٔ ویروس از عقب گلو یا طرق تنفسی مریض انجام می شود.

یه گفتهٔ متخصصین انجام این آزمایش آسان نیست و می‌تواند اشتباهاتی چون گرفته نمونهٔ بسیار کوچک یا نگرفتن نمونه از ساحه‌ای که ویروس درآن تجمع کرده، رخ دهد.

آندریو پریستون، استاد پوهنتون بت می گوید: "محدودیت های این آزمایش باید مد نظرگرفته شود و اگر بخواهیم اطمینان حاصل کنیم که کسی کاملا عاری از این ویروس است، باید آزمایشات منظم نزد آنها تکرار شود".

براساس آماری که داکتران چینی ارایه کرده اند، در ماه فبروی از ۲۱۳ مریض، آزمایش نیوکلید اسید نزد حدود ۳۰ فیصد آنان "منفی کاذب" بوده است.

رسانه ها نیز از منفی بودن مکرر آزمایشات کروناویروس نزد کسانیکه بعداً ابتلای شان به این ویروس تثبت شده است، خبر داده اند.

کروناویروس برای نخستین بار در ماه دسمبر ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت.

بر اساس معلومات پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده امریکا، این ویروس در ۱۸۵ کشور و قلمرو جهان تا صبح پنجشنبه ۲۳ اپریل (۴ ثور) جان بیش از ۱۸۴ هزار تن را گرفته و اضافه از دومیلیون و ۶۴۹ هزار نفر دیگر به آن مبتلا شده اند.

XS
SM
MD
LG