لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز کمپاین تخریب کشتزارهای کوکنار در بدخشان


آغاز کمپاین تخریب کشتزارهای کوکنار در بدخشان
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:29 0:00

مقام‌های محلی ولایت بدخشان با آغاز کمپاین تخریب کشتزارهای کوکنار، می‌گویند که امسال کشت خشخاش در این ولایت تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.


مقام‌های محلی ولایت بدخشان با آغاز کمپاین تخریب کشتزارهای کوکنار، می‌گویند که امسال کشت خشخاش در این ولایت تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

اختر محمد خیرزاده، معاون والی بدخشان می‌گوید که پایین آمدن بهای مواد مخدر از دلایل اصلی کاهش کشت کوکنار است.

او گفت "در سال جاری درحدود ۴۷۰۴ هکتار زمین در سرتاسر ولایت بدخشان کوکنار کشت شده اند و ما با همکاری فرماندهی پولیس به ولسوالی ارگو آمده ایم تا کشت کوکنار را محو و نابود کنیم. ساحاتی که خشخاش کشت شده اند، تخریب خواهند شد".

کمپاین تخریب کشتزارهای کوکنار در بدخشان از ولسوالی ارگو آغاز شده است. فرماندهی پولیس این ولایت می‌گوید که در چارچوب این کمپاین کشتزارهای کوکنار در سایر ولسوالی‌های این ولایت تخریب خواهند شد.

هارون نجرابی، آمر امنیت فرماندهی پولیس ولایت بدخشان می‌گوید "پولیس مصمم است که مطابق قانون و طرزالعمل‌ها برنامه تخریب مزارع کوکنار را عملی کند. و این پدیده‌ که افغانستان را در سطح دنیا بدنام ساخته است، از بین ببریم".

با این حال، برخی از دهقانان در ولسوالی ارگو می‌گویند که بدلیل نبود حمایت دولت و عدم دسترسی به تخم‌های اصلاح شده ناگزیر اند که کوکنار کشت کنند.

مظهرالدین، یکی از دهقانان گفت "هیچ چیز در دسترس ما نیست که کشت کنیم تا روز مان بگذرد. در اینجا دولت کمک و همکاری نمی‌کند و بدون این چاره ما نمی‌شود. اگر کوکنار کشت نکنیم، اولاهایم گرسنه می‌مانند و زنده‌گی کرده نمی‌توانیم. اولاهای مان مریض شود یک افغانی برای تداوی شان نداریم و از این طریق می‌توانیم یک درآمد ناچیز پیدا کنیم".

در همین حال، زاهد مصدق، ولسوال ارگو می‌گوید که فقر، ناامنی و نبود آب سبب شده اند که دهقانان این ولسوالی کوکنار کشت کنند.

او می‌گوید با آنکه در سال‌های گذشته کشت کوکنار در این ولسوالی کاهش یافته بود، اما فقر و تنگدستی سبب شد تا دهقانان دوباره کوکنار کشت کنند.


XS
SM
MD
LG