لینک های دسترسی

Breaking News

حوادث طبیعی در افغانستان جان ده‌ها نفر را گرفت


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقام‌های وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گویند که در اثر حوادث طبیعی اخیر در افغانستان، ۳۸ نفر جان باخته و ۵۴ تن دیگر زخمی شده اند.

محمد نسیم حقانی، رییس اطلاعات و ارتباط عامۀ این وزارت روز شنبه ۲۲ جنوری (دوم دلو) به خبرنگاران گفت که این افراد در اثر برفباری‌های سنگین، باران‌های شدید و زلزله کشته و زخمی شده اند.

آقای حقانی افزود که این حوادث طبیعی در کنار تلفات انسانی، خسارات هنگفت مالی را نیز به باشندگان برخی از ولایات، به شمول بادغیس به بار آورده است.

او اضافه کرد که در اثر این حوادث طبیعی، دست‌کم ۸۰۰۰ خانۀ مسکونی تخریب شده است. این مقام طالبان تاکید کرد که تلاش‌ها برای رسیدگی به آسیب‌‎دیدگان ناشی از رویدادهای طبیعی ادامه دارد.

در این حال، دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که یافته‌های اولیه آنان نشان می‌دهد که در اثر دو زلزلۀ اخیر در ولایت بادغیس، بیش از ۱۰۰۰ خانه خسارمند شده است.

این دفتر روز شنبه ۲۲ جنوری (دوم دلو) گفت که بسیاری این منازل مسکونی به گونۀ کامل تخریب شده که مشکلات زیادی را به باشندگان ولسوالی قادس این ولایت به میان آورده است.

اوچا گفته است که این حوادث طبیعی به سیستم آب در این ولایت نیز آسیب رسانده که در حال حاضر، هزاران نفر در این ولایت به کمک‌های فوری نیاز دارند.

ملل متحد تاکید کرده است که تلاش‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان ولایت بادغیس از سوی نهادهای بین‌المللی جریان دارد. پیش از این اوچا گفته بوده که در دو زلزلۀ هفته گذشته در ولایت بادغیس، ۲۶نفر جان باخته و چهار تن دیگر زخمی شده اند.

مسدود شدن شاهراه‌ها

مقام‌ها در وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان می‌گویند که در اثر برفباری‌های سنگین در بخش‌های این کشور، چندین شاهراه عمومی، به شمول مسیر سالنگ به روی ترافیک مسدود شده است.

بر اساس معلومات این وزارت، هم اکنون شاهراه بامیان، بادغیس، غور، شمال و شمالشرق افغانستان به کابل، پایتخت این کشور مسدود شده اند و تلاش‌ها برای بازگشایی این شاهراه‌ها جریان دارد.

این در حالی است که پیش از این، اوچا گفته بود که ادامۀ برفباری‌های سنگین در بخش‌های این کشور، بر روند رسانیدن کمک‌های بشری به نیازمندان تاثیر خواهد گذاشت.

این اداره به تاریخ ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) گفت که از مدتی به این‌سو، بسیاری از مسیرهای ولایات و ولسوالی‌ها به دلیل برفباری‌های سنگین مسدود اند.

ملل متحد گفته است که با مسدود شدن مسیرهای عمومی و راه‌های مواصلاتی، کارمندان سازمان‌های بین‌المللی در هفته‌های اخیر، نتوانسته اند کمک‌های بشری را به نیازمندان برسانند.

XS
SM
MD
LG