لینک های دسترسی

Breaking News

سلام لوگری، محلی‌خوان افغان چشم از جهان بست 


عبدالسلام لوگری
عبدالسلام لوگری

استاد عبدالسلام لوگری که برای بیش از شش دهه در عرصهٔ موسیقی محلی افغانستان فعال بود، روز گذشته در اثر بیماری که داشت در کابل به عمر ۸۶ سالگی درگذشت.

سلام لوگری سال‌های پایانی عمراش را در غربت و بستر بیماری سپری کرد.

آقای لوگری که به زبان‌های پشتو و دری آهنگ می‌سرود به گفتهٔ خودش به حدود ۱۰ کشور خارجی به نمایندگی از افغانستان سفر کرده و "نام نیک" را برای کشورش به ارمغان آورده بود.

سراینده آهنگ‌هایی مانند، "میکنی بر سر ما تو ناز بسیار گنگه شوی یار" و "ز بیداد فلک دایم غریب و زار می‌گردم" در اوج انزوا و تنگدستی چشم از جهان بست.

شماری از هنرمندان افغان،‌ درگذشت آقای لوگری را برای موسیقی افغانستان ضایعه بزرگ خواندند.

فرهاد دریا، آوازخوان سرشناس افغان در سوگ این هنرمند محبوب محلی‌خوان افغان نگاشته است که "وطنِ خالی از هنرمند، غم‌خانه می‌شود!".

آقای دریا در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است که آقای لوگری "در گوش چندین نسل طنین انداز بود" و صدایش "زنگ از دل‌های خسته می‌کند و روح بی‌رمق را انرژی می‌بخشید".

او نوشته است: "چه تلخ است وقتی کسانی را که زندگی مان را رنگ و شرنگ و شور بخشیدند، در آخرین لحظات عمر، در اوج رنج و محنت فراموش می‌کنیم."

وحید قاسمی از هنرمندان سابقه‌دار افغان در وصف استاد لوگری،‌ فرزند استاد در محمد لوگری نوشته است که آثارناب این هنرمند گرامی از شش دهه بدین سو نوازشگر روح و روان مردمش بوده است.

او نگاشته است که در افغانستان از مدت درازی و به ویژه از ۲۰ سال به اینسو کوچکترین حمایت از موسیقی و هنرمندان اصیل صورت نگرفت "از همین رو کشور های همسایه به راحتی این مشترکات ما را دریونسکو به نام داشته‌های تاریخی و میراث‌های فرهنگی کشورخویش ثبت و راجستر میکنند مانند فلک خوانی بدخشان ، دوتار هراتی و ..".

این در حالی است که شماری از هنرمندان محلی‌خوان افغان یا در فقر و تنگدستی چشم از جهان بسته اند و یا هم در این وضعیت با دشواری‌های زندگی دست و گریبان اند.

با تسلط دوبارهٔ‌ طالبان بر افغانستان، شماری زیادی از هنرمندان یا افغانستان را ترک کرده اند و یا هم به کار‌های عادی مانند دست فروشی رو آورده اند.

طالبان می‌گویند که اسلام موسیقی را حرام پنداشته است و از همین رو بر نشر و پخش آن محدودیت وضع کرده اند.

در این اواخر ویدیوهایی در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شد که در آن گروهی از طالبان آلات موسیقی یک هنرمند محلی را در ولایت پکتیا آتش می‌زنند و موهای وی را تراشیده و مجبورش می‌سازند تا برخلاف هنرمندان سخن بگوید.

به آتش‌کشیدن لوازم موسیقی یک هنرمند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00

پیش از این نیز شماری ویدیویی از افراد طالبان در هنگام آتش‌زدن آلات موسیقی یک هنرمند دیگر در رسانه‌های اجتماعی دست به دست شده بود.

XS
SM
MD
LG