لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: مردان باید ریش بگذارند و رانندگان موسیقی پخش نکنند


یک مقام وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به افراد این گروه دستور داده است که به مردان توصیه کنند ریش بگذارند و رانندگان موترهای شهری از پخش موسیقی خودداری کنند.

مولوی محمد یحیا عارف، رییس تربیت و اصلاح این وزارت در دیدار با مسوولان حوزه نهم شهر کابل از آن‌ها خواسته است که برای جلوگیری از پخش موسیقی در وسایط نقلیه در شهر تلاش کنند.

آقای عارف همچنین گفته است که رانندگان باید در هنگام نماز، موترهای خود را توقف داده و نماز شان را با جماعت ادا کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به نقل از آقای عارف گفته است که رانندگان موترهای لینی در شهرها نباید زنان "بی‌حجاب" را به موترهای خود سوار کنند.

آقای عارف همچنین افزوده که به رانندگان باید توصیه شود که نباید زنان بدون "محرم"‌ را در مسیر‌های طولانی انتقال دهند.

در این حال، یک ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، یک کارمند وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان را نشان می‌دهد که به یک رانندۀ تکسی در شهر کابل با لحن آرام توصیه می‌کند که پس از این ریش خود را نتراشد.

این عضو طالبان از راننده تکسی همچنین می‌خواهد زنان بی‌حجاب را در موترش سوار نکند و نیز زنان بدون محرم را در سفریکه اضافه‌تر از ۷۸ کیلومتر باشد، انتقال ندهد.

به دنبال مقررۀ جدید طالبان مبنی بر اینکه، پس از این زنان بدون محرم نمی‌توانند به سفرهای طولانی بروند، هیدر بار، رییس بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر به این اقدام طالبان واکنش نشان داد و آن را "زندانی کردن زنان" توصیف کرد.

او افزود که این اقدام "فرصت‌هایی را که [زنان] بتوانند آزادانه حرکت کنند، به شهر دیگری سفر کنند، تجارت کنند و بتوانند در صورت مواجه شدن با خشونت از خانه فرار کنند، به روی آنان می‌بندد".

طالبان پس تسلط بر کابل از برگشت بسیاری زنان به وظایف شان جلوگیری کرده و به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را بازگشایی کرد، اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را ندادند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان چندی پیش نیز مقررات جدید نشراتی را برای رسانه‌های تصویری افغانستان تعیین کرد.

بر اساس این مقررات جدید طالبان، مجریان زن باید حجاب اسلامی را رعایت کنند. همچنین نشر سریال‌ها و برنامه‌های تمثیلی که در آن ممثلین زن حضور داشته باشند، منع شده است، اما وضاحت داده نشده است که چرا باید زنان تمثیل نکنند.

XS
SM
MD
LG