لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر داخلۀ ایران دستور تمدید فوری ویزۀ شاعر افغان را داد


نجیب بارور، شاعر افغان
نجیب بارور، شاعر افغان

در پی شکایت نجیب بارور، شاعر افغان که از تمدید نشدن ویزۀ اقامتش در ایران گلایه و شکایت کرده بود، وزیر داخلۀ ایران دستور داده است که در مورد ویزۀ آقای بارور در "اسرع وقت" رسیدگی شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت داخلۀ آن کشور روز پنجشنبه دهم فبروری (۲۱ دلو) گزارش داد: "احمد وحیدی [وزیر داخلۀ ایران] از مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خواست به فوریت موضوع تمدید ویزای نجیب بارور این شاعر جوان افغانستانی را بررسی و نتیجه را اعلام کند."

نجیب بارور روز چهارشنبه در یک پیام پر از گلایه به خاطر تمدید نشدن ویزای اقامتش در ایران، در فیسبوک نوشت: "درک و دریافت ما از ایران‌وطنی، ایران فردوسی بود نه ایرانی که توسط ذهنیت‌های کوچک، کوچک شده باشد. ما فکر می‌کردیم ایران، ایران شاهنامه است، پارسی زبان مشترک است و فرهنگ و تمدن مشترک اساس گفتمان‌های ماست. به حتم، اگر می‌دانستم که ایران جدای از رابطه‌ی فرهنگی، ارتباط‌های شرم‌آور دیگری را اساس گذاشته است، به این‌جا نمی‌آمدم."

بارور در این پیام به سرودۀ مشهورش "هر کجا مرز کشیدند، شما پل بزنید" اشاره کرده و خطاب به مقام‌های ایرانی نگاشته است: "به‌جای همان پُل‌ها، اگر دیوار زده بودم حالا خانه‌یی شده بود. من مدتی این‌جا مهمان استم، آب و نانم را خودم تامین می‌کنم، فقط لطفاً گذرنامه‌ام را ناقص نکنید که تا آزادسازی افغانستان به یک کشور کفری پناه ببرم!"

نجیب بارور در اکثر شعرهایش حوزۀ زبان فارسی را جغرافیای مشترک و بدون مرز پارسی‌زبانان توصیف کرده و گاهی گفته است "مشتی از خاک بخارا و گل از نیشاپور... با هم آرید و به مخروبۀ کابل بزنید."

گلایۀ بارور در فیسبوک با انتقاد شمار زیادی از کاربران افغان روبرو شده و برخی از آنان بیت شعر مشهور قهار عاصی "خبردار خبردار خبردار، بیگانه بیگانه است" را در پای پست این شاعر جوان افغان نوشته اند.

قهار عاصی نیز در سال ۱۳۷۱ خورشیدی پس از مسلط شدن مجاهدین در افغانستان به ایران پناهنده شد و پس از برگشت به کابل، در جریان جنگ‌های داخلی جان باخت. نجیب بارور مدعی شده است که عاصی نیز پس از انقضای ویزایش از ایران اخراج شده بود.

در پی دستور وزارت داخلهٔ ایران برای رسیدگی به مشکل ویزۀ نجیب بارور، این شاعر افغان در یک پیام دیگر فیسبوک ضمن سپاسگزاری از مقام‌های ایرانی نوشته است: "توقع دارم به این بهانه مشکل صدها هم‌وطن ما حل گردد. با اصرار؛ هرکجا مرز کشیدند، شما پل بزنید."

XS
SM
MD
LG