لینک های دسترسی

Breaking News

شهر واشنگتن دی سی نوروز را به رسمیت شناخت


شورای شهر واشنگتن، نهاد قانون‌گذار در پایتخت امریکا، یک قطعنامه پیشنهادی را تصویب کرد که به موجب آن نوروز به عنوان یک رویداد "فرهنگی و تاریخی" شناخته می‌شود.

در قطعنامه‌ای که به اتفاق آرا تصویب شد، شورای شهر واشنگتن آگاهی‌های متنوعی را درباره ویژگی‌های نوروز که فرا رسیدن فصل بهار را نوید می‌دهد، منتشر کرده است.

در این قطعنامه نوروز یک "جشن باستانی" با قدمتی "۳۰۰۰ ساله" معرفی شده است که به گفته سازمان ملل متحد، توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و برخی کشورهای دیگر، و نیز جوامع مهاجر در امریکا و سایر نقاط جهان جشن گرفته می‌شود.

در این قطعنامه گفته شده است که "نوروز نمادی از شروعی دوباره ‌و گردهمایی، و دوری از تجربیات و مصیبت‌های سال گذشته است، و همراه با طبیعت، امید به سال نو را تداعی می‌کند."

شورای شهر واشنگتن در قطعنامه خود نوروز را مناسبتی معرفی کرده است که از سوی "مردم با هر پیشینۀ فرهنگی، نژادی، و مذهبی از جمله مسلمانان، مسیحیان، یهودیان، بهاییان، زرتشتیان، سایر مذاهب، و حتی غیرمذهبیان جشن گرفته می‌شود."

این شورا در ادامه یادآور شده است که نوروز توسط سازمان ملل متحد نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت به عنوان سنت فرهنگی که توسط بسیاری از مردمان جهان گرامی داشته می‌شود، شناخته شده است.

سازمان مال متحد با تصویب قطعنامه‌‌ای در سال ۲۰۱۰ به طور رسمی "روز جهانی نوروز" را به رسمیت شناخت.

شورای شهر واشنگتن در بخشی دیگری از قطعنامه خود نگاشته است که نوروز برای امریکا یادآور "کمک‌های ماندگار تمدن بزرگ پارسی به جهان در طول هزاران سال، و تاثیر قابل توجه جوامع متنوع مهاجری که نوروز را جشن می‌گیرند، بر بافت اجتماعی اقتصادی ایالات متحده است."

با تصویب این قطعنامه، شورای شهر واشنگتن ضمن به رسمیت شناختن نوروز، این مناسبت باستانی را به تقویم رسمی شهر اضافه می‌کند.

XS
SM
MD
LG