لینک های دسترسی

Breaking News

لاوروف: امریکا تضمین کرد که تعزیرات تازه بر مسکو مانع تجارت روسیه با ایران نمی‌شود 


وزیر خارجهٔ روسیه امروز ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) گفت که مسکو تضمین نوشتاری را از واشنگتن دریافت کرده است که بر اساس آن تعزیرات وضع شده بر روسیه به خاطر تهاجم نظامی بر اوکراین، بر تجارت این کشور با ایران منحیث بخشی از مذاکرات برای احیای توافقنامهٔ هسته‌ای، تاثیر گذار نخواهد بود.

سرگی لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجهٔ‌ ایران گفت که این تضمین‌ها در متن توافقنامه هسته‌ای شامل است.

مذاکرات بیش از ۱۰ ماه در ویانا، قدرت‌های بزرگ جهان را به احیای توافقنامه‌ٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران، نزدیک کرده است.

این مذاکرات در جریان ماه جاری پس از آن متوقف شد که مسکو گفت کشورهای غربی باید تضمین کنند که تعزیرات وضع شدهٔ اقتصادی به دلیل تهاجم این کشور بر اوکراین، روابط تجاری مسکو با ایران را صدمه نخواهد زد.

آقای لاوروف افزود تضمین‌هایی را که از واشنگتن دریافت کرده است، از دخیل بودن مسکو در دستگاه انرژی هسته‌ای بوشهر ایران حفاظت خواهد کرد.

واکنش ایالات متحده

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که احیای توافق هسته‌ای"راهی فرار" برای روسیه نخواهد بود تا از تعزیرات اعمال شده به دلیل جنگ اوکراین اجتناب کند.

آقای پرایس گفت:‌ "ما البته روسیه را از اشتراک در پروژه‌های هسته‌ای تحریم نخواهیم کرد" زیرا این کشور بخشی از احیای تطبیق کامل توافق هسته‌ای ایران است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد. اما این مقام وزارت خارجهٔ امریکا تاکید کرد که "ما نمی توانیم و نمی خواهیم و تضمین فراتر از آنرا به روسیه نداده ایم."

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه، به تاریخ پنجم مارچ ۲۰۲۲ میلادی به طور غیر منتظره خواهان تضمین کتبی از امریکا شد تا تعزیرات اقتصادی که به دلیل جنگ روسیه در اوکراین بر مسکو وضع شده است، تجارت روسیه و ایران را متاثر نخواهد کرد.

در واکنش به این درخواست روسیه، قدرت‌های غربی گفته اند که چنین تقاضا غیر قابل قبول است و واشنگتن گفته است که چنین درخواست را نخواهد پذیرفت.

پیش از این، مقام‌های امریکایی گفته بودند که تهاجم روسیه بر اوکراین و مذاکرات برای احیای برنامهٔ هسته‌ای ایران هیچ ربطی با هم ندارند.

وزیر خارجهٔ ایران نیز گفته است که مسکو مانع توافق ایران با قدرت‌های جهان نخواهد بود. او گفت که رویدادها در اوکراین هیچ ربطی با مذکرات ویانا نخواهد داشت.

آقای عبداللهیان اضافه کرد که روسیه نقش بسیار مثبت و سازنده را در مذاکرات ایفا کرده و تا اخیر مذاکرات و رسیدن به یک توافق پایدار، قوی و خوب در کنار ایران ایستاده خواهد بود.

حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، همواره تاکید کرده است که خواهان احیای توافق هسته‌ای ایران از طریق مذاکره است، اما در عین حال هشدار داده است که اگر ایران به راه حل دپلوماتیک تن ندهد، امریکا از سایر گزینه‌ها کار خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG