لینک های دسترسی

Breaking News

رییسی: ایران در مذاکرات هسته‌ای از 'خطوط قرمز' خود عقب نشینی نمی‌کند


ابراهیم رییسی،‌ رییس جمهور ایران، گفته است که کشورش در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از "خطوط قرمز" خود نه عقب رفته و نه عقب خواهد رفت
ابراهیم رییسی،‌ رییس جمهور ایران، گفته است که کشورش در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از "خطوط قرمز" خود نه عقب رفته و نه عقب خواهد رفت

ابراهیم رییسی،‌ رییس جمهور ایران، روز سه شنبه هشتم مارچ (۱۷ حوت) گفت که کشورش در مذاکرات هسته‌ای از "خطوط قرمز" خود عقب نشینی نخواهد کرد.

این اظهارات آقای رییسی پس از آن بیان شد که اتحادیهٔ اروپا گفت زمان آن فرا رسیده است تا واشنگتن و تهران تصمیم سیاسی را اتخاذ کنند که مستلزم احیای توافق هسته‌ای ایران است.

آقای رییسی گفت که ایران "مذاکرات هسته‌ای را کاملاً براساس اصول و چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری [علی خامنه‌ای] دنبال می‌کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد."

پس از ۱۱ ماه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای، شماری از کشور‌های غربی گفته اند که این مذاکرات حال در مرحلهٔ نهایی رسیده است.

ایران در جریان این مذاکرات تلاش کرده است تا همه تعزیرات وضع شده علیه آن کشور لغو شود و ایالات متحده تضمین بدهد که بار دیگر از این توافق بیرون نخواهد شد و تعزیرات اقتصادی را مجددا بر تهران وضع نخواهد کرد.

فارس، خبرگزاری نیمه رسمی ایران، از قول آقای رییسی گزارش داده است که ایران از "خطوط قرمز" خود در مذاکرات هسته‌ای نه عقب رفته و نه عقب نشینی خواهد کرد.

در همین حال،‌علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره کنندهٔ ایران در مذاکرات هسته‌ای روز دوشنبه هفتم مارچ جهت مشوره از ویانا، پایتخت اتریش، جاییکه مذاکرات هسته‌ای ایران در آنجا جریان دارد، به تهران برگشت.

انریکه مورا، هماهنگ کنندهٔ اتحادیۀ اروپا در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران، روز دوشنبه گفت که نیاز است تا در چند روز آینده تصمیم سیاسی گرفته شود تا مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موفقانه پایان یابد.

اما دپلومات‌ها گفته اند که هنوز هم چندین مورد اختلافی برای نهایی کردن احیای توافق هسته‌ای ایران وجود دارد. یکی از این اختلاف ها، خواست اخیر روسیه از ایالات متحده است.

وزیر خارجهٔ روسیه روز شنبه گفت کشورش از ایالات متحده تضمین کتبی می‌خواهد که تعزیرات غرب بر روسیه به خاطر حملهٔ نظامی آن کشور بر اوکراین، "مانع تجارت، سرمایه گذاری و همکاری تکتیکی‌نظامی با ایران" نمی‌شود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده که از استونیا دیدن می‌کرد، این درخواست مسکو را کم اهمیت جلوه داد و گفت که روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران، در پی منافع شخصی خود است. او گفت: "ما به کار ادامه می‌دهیم تا ببینیم که آیا می توانیم به پایبندی متقابل با ایران در مورد توافق برگردیم یا خیر."

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برخی از تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی‌سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما این توافق پس از آن رو به پاشیدن نهاد که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده، می‌توان از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

XS
SM
MD
LG