لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌‌های جهانی به مسدود ماندن مکاتب دختران در افغانستان


پس از آنکه حکومت طالبان در نخستین روز سال تعلیمی جدید در افغانستان، برخلاف تعهدات قبلی شان، مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود نگهداشتند، جامعهٔ جهانی به این اقدام گروه طالبان واکنش نشان داده و آنرا به باد انتقاد گرفت.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد چهارشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) گفت که مانع شدن دختران از آموزش، نقض حقوق آنان است. او با نشر اعلامیه‌ای گفت که مانع شدن دختران از رفتن به مکتب، نه تنها حق دسترسی برابر آنان را به آموزش نقض می‌کند بلکه آینده افغانستان را نیز تهدید می‌کند.

منشی عمومی ملل متحد در مورد تصمیم حکومت طالبان ابراز تاسف عمیق کرد و از طالبان خواست تا مکاتب را به روی همه شاگردان بدون تاخیر بیشتر باز کنند.

طالبان گفته اند که "هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی در این زمینه طرح جامع ترتیب شد، مکاتب به روی دختران باز خواهد شد".

ملاله یوسفزی، برندهٔ جایزهٔ صلح نوبل در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که طالبان به تعهد شان عمل نکردند.

این فعال بین المللی که در سال ۲۰۱۲ از سوی طالبان پاکستانی شدیداً زخمی شده بود نگاشته است که طالبان برای جلوگیری از آموزش دختران بهانه‌های دیگر نیز خواهند یافت، "زیرا آنان از آموزش دختران هراس دارند".

قطر

قطر، یکی از نزدیکترین حامیان گروه طالبان، نگرانی و یاس عمیق خود را در مورد عدم بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسه برای دختران افغان ابراز کرد.

وزارت خارجه قطر با نشر اعلامیه‌ای گفت که این روش طالبان پیامد های منفی بر حقوق بشر، توسعه و اقتصاد افغانستان به بار خواهد آورد.

در این اعلامیه آمده که قطر به حیث یک کشور مسلمان که در آن زنان از همه حقوق، به شمول حق آموزش مستفید اند، از حکومت طالبان می خواهد تا این تصمیم خود را بر اساس آموزه های اسلام در پیوند به حقوق زنان، بازنگری کند.

وزارت خارجه قطر به موقف این کشور مبنی بر حمایت از حقوق افغان ها، به شمول حق آموزش آنان تاکید کرده است.

امریکا

رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان و دختران افغان این تصمیم رهبری طالبان را خیانت به خانواده های افغان عنوان کرد.

خانم امیری گفت که مانع شدن دختران از رفتن به مکتب، یک اقدام اسلامی نیست و به گفته وی، باید به سایر کشور های دارای اکثریت مسلمان نگریسته شود که به دختران اجازه رفتن به مکتب را می دهند.

او همچنان گفت که این یک اقدام افغانی نیز نیست، چون بسیاری نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت افغان ها از آموزش دختران شان حمایت می‌کنند.

این دپلومات ارشد امریکایی افغان تبار افزود که اگر طالبان خواستار مشروعیت در برابر مردم افغانستان و جامعه جهانی استند، پس باید نشان بدهند که این گروه توانایی عمل کردن به تعهدات خود را دارد.

تحت حاکمیت قبلی طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند.

صندوق وجهی ملل متحد برای اطفال (یونیسف) این تصمیم طالبان را یک عقبگرد بزرگ برای آینده دختران افغان خواند.

کترین رسل، رییس اجرایی یونیسف گفت که میلیون‌ها دختر افغان صبح روز چهارشنبه به امید برگشت به مکاتب شان از خواب برخاستند، اما دیری نگذشت که این آرزوی آنان نقش بر آب شد.

رییس اجرایی یونیسف افزود که این تصمیم طالبان، از دختران افغان فرصت کسب مهارت های را که برای ساختن آینده شان نیاز دارند، ربوده است.

در این حال، کمیشنر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر گفته است که عهد شکنی طالبان برای افغانستان زیانبار تمام خواهد شد.

میشل بچلیت، کمیشنر عالی ملل متحد در امور حقوق بشر هشدار داده گفت که مقام های طالبان بار ها و حتی در جریان بازدید دو هفته پیش او از کابل در مورد باز شدن مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران افغان وعده داده بودند.

خانم بچلیت مانع شدن دختران از آموزش را نقض حقوق انسانی آنان خواند و گفت این عمل دختران و زنان را در معرض خشونت، فقر و سوی استفاده قرار می‌دهد.

او مانع شدن دختران افغان از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه توسط طالبان را تضعیف نیمی از جمعیت افغانستان خواند که به گفته وی یک اقدام ناعادلانه و زیانبار است.

اروپا

اتحادیه اروپا باز نشدن مکاتب را عقبگرد بزرگ برای حقوق زنان و دختران افغان خواند.

جوسپ بوریل، مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت که دسترسی به آموزش، حق بنیادی انسان‌ها است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانیده شده است.

او این تصمیم طالبان را خلاف اعلامیه های قبلی این گروه خواند که در آن به مردم افغانستان از تعهد این گروه به حق آموزش به تمام شهروندان این کشور اطمینان داده شده بود.

مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا افزود که عملکرد طالبان در مقایسه به حرف این گروه در برابر مردم افغانستان و جامعه جهانی اهمیت دارد.

کانادا

میلانی جولی، وزیر خارجه کانادا نیز با انتقاد تند از این تصمیم طالبان، آنرا سرکوب آزادی های زنان در افغانستان خواند.

خانم جولی در حساب تویترش ضمن تقبیح این تصمیم طالبان، نوشته است که طالبان با ادامه رفتار تبعیض آمیز شان علیه زنان افغان، مانع یک زندگی بهتر برای دختران افغان می‌شوند.

مسدود ماندن مکاتب به روی دختران افغان در میان رهبران سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی افغان‌‌ها نیز واکنش‌های تندی را به همراه داشت.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان از مسدود ماندن مکاتب اظهار نگرانی کرده و از حکومت طالبان خواستند تا برای یک افغانستان مترقی،‌ مکاتب را به روی دختران باز کنند.

حشمت الله ناطق، یکی از کاربران فیسبوک نگاشته است: "وقتی یک مرد تحصیل می‌کند، یک مرد آگاه به وجود می‌آید، اما وقتی که یک زن تحصیل می‌کند یک نسل آگاه به وجود می‌آید.

احمد فهیم توخی، کاربر دیگر فیسبوک نوشته است که دختران افغان با لباس اسلامی به مکتب می‌روند، استادان‌شان هم زنان اند، صنوف شان جدا گانه و محتوای دروس شان نیز اسلامی است، پس چرا دروازه‌های مکاتب به روی شان مسدود است.

مقام های حکومت طالبان در طول چند هفته اخیر بار ها گفته بودند که مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه که پس از به قدرت رسیدن این گروه مسدود شده بود، در سال تعلیمی جدید باز خواهد شد، آنچه با استقبال بسیاری کشور ها و نهاد های بین المللی روبرو شد.

XS
SM
MD
LG