لینک های دسترسی

Breaking News

آغاز سال جدید تعلیمی؛ مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان باز نشد


در حالی که امروز سوم حمل، نخستین روز سال تعلیمی است، مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران باز نشد.

وزارت معارف حکومت طالبان امروز چهارشنبه ۲۳ مارچ (سوم حمل) در اطلاعیه‌ای گفته است: "هرگاه مطابق شریعت، رسم و رواج و فرهنگ افغانی در این زمینه طرح جامع ترتیب شد، آنگاه بر اساس حکم رهبری امارت اسلامی مکاتب متذکره باز خواهد شد."

عزیز احمد رایان، رییس نشرات و سخنگوی این وزارت به خبرنگاران تایید کرد که تمام مکاتب متوسطه و لیسۀ دخترانه تا "امر ثانی" بسته خواهد ماند.

این در حالی است که مقامات وزارت معارف حکومت طالبان، سال تعلیمی ۱۴۰۱ را در لیسه امانی شهر کابل افتتاح کردند، اما در مورد بسته‌ماندن مکاتب دورۀ متوسطه و لیسۀ دخترانه هیچ اشاره‌ای نکردند.

پیش از این، آقای رایان گفته بود که هیچ مدرسه‌ای امسال تعطیل نمی‌شود و تمامی مکاتب به روی همه پسران و دختران باز خواهد شد.

او تاکید کرده است که "اما برای دختران شرایطی وجود دارد" و آن اینکه دانش‌آموزان دختر جدا از پسران و فقط توسط معلمان زن تدریس می‌شوند.

واکنش‌ها

بسته‌ماندن مکاتب متوسطه و لیسه دخترانه در آغاز سال تعلیمی با وجود وعدۀ حکومت طالبان برای بازگشایی آنها، واکنش‌های جدی را در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال داشته است.

هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از تمدید نامحدود طالبان مبنی بر ممنوعیت رفتن دختران به مکتب ابراز تاسف کرده است.

ایان مک‌کری، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان نیز گفته است که از گزارش‌های متعدد مبنی بر اینکه طالبان به دختران بالای صنف ششم اجازه بازگشت به مکتب را نمی‌دهند، عمیقاً نگران است.

او در تویترش نگاشته است: "این بسیار ناامید کننده است و با بسیاری از تضمین‌ها و اظهارات طالبان در تناقض است. همه جوانان افغانستان شایستگی تحصیل را دارند."

رینا امیری، نمایندۀ ایالات متحده برای زنان افغانستان نیز در تویترش گفته است که ناکامی بازنشدن مکاتب به روی دختران بالای صنف ششم در سراسر افغانستان، نه تنها اعتماد به تعهدات طالبان را تضعیف می‌کند، بلکه امید خانواده‌ها را برای آیندۀ بهتر برای دختران شان از بین می‌برد.

عفو بین‌الملل از تغییر کامل تصمیم طالبان برای افتتاح مکاتب دخترانه به شدت ابراز نگرانی کرده است. این سازمان گفته است که حق تحصیل یک حق اساسی بشری است که طالبان – به عنوان مقامات بالفعل – موظف به رعایت آن هستند.

عفو بین‌الملل در تویترش نگاشته است: "سیاست‌هایی که در حال حاضر توسط طالبان دنبال می‌شود، تبعیض‌آمیز، ناعادلانه و ناقض قوانین بین‌المللی است."

این سازمان از جامعۀ جهانی خواسته است که باید اقدامات عاجل را برای تحت فشار قراردادن طالبان انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که دختران اجازه بازگشت به مکاتب را دارند.

طالبان پس از تسلط بر کابل جز ادارات معدود دولتی، به شمول سکتور صحت و معارف، زنان را از رفتن به کار منع کرده و نیز دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بستند.

اجازهٔ ورود دختران و زنان به مکاتب و پوهنتون‌ها یکی از خواست‌های اصلی جامعه جهانی از گروه طالبان بوده است.

پوهنتون‌های دولتی در افغانستان به تاریخ ۲۶ فبروری (هفتم حوت) پس از شش ماه وقفه دوباره به روی محصلین باز شد، اما شماری اندکی از زنان و دختران در صنوف درسی حضور یافتند.

نیلوفر، یکی از محصلین دارالمعلمین به صدای امریکا گفت که دانشجویان دختر باید با حجاب سرتاپا سر صنف حاضر شوند، در غیر آن برای شان اجازۀ ورود به محیط پوهنتون داده نمی‌شود.

اکثر کشورهای جهان تاکنون از به رسمیت شناختن رسمی طالبان به دلیل نگرانی از رفتار آنان با دختران و زنان و اتهامات نقض حقوق بشر علیه نظامیان و مقامات دولت پیشین افغانستان، امتناع ورزیده اند.

تحت حاکمیت قبلی طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتاً از حق کار و تحصیل محروم بودند و معمولاً هنگام خروج از خانه مجبور بودند که صورت خود را بپوشانند و با یک محرم شرعی همراه باشند.

XS
SM
MD
LG