لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و روسیه زندانیان را تبادله کردند


تریور رید، شهروند امریکا که به جرم حمله بر پولیس در روسیه به نه سال زندان محکوم شده بود در یک معاملۀ تبادلۀ زندانیان از بند رها شد
تریور رید، شهروند امریکا که به جرم حمله بر پولیس در روسیه به نه سال زندان محکوم شده بود در یک معاملۀ تبادلۀ زندانیان از بند رها شد

ایالات متحدۀ امریکا و روسیه با آنکه به خاطر جنگ اوکراین درگیر تنش شدید و جدی اند، روز چهارشنبه ۲۷ اپریل (هفتم ثور) شماری از زندانیان را تبادله کردند.

روسیه تریور رید، منسوب پیشین قوای خاص دریایی امریکا را آزاد کرد که از سال ۲۰۱۹ به اینسو در روسیه زندانی بود. به گفتۀ مقام‌های روسی، آقای رید به "جرم حمله بر یک منسوب پولیس روسیه" به نه سال زندان محکوم شده بود.

در عوض، ایالات متحده کنستانتین یاروشینکو، پیلوت روسی را که به ۲۰ سال زندان در امریکا محکوم شده بود، رها کرده است. یاروشینکو به جرم دست داشتن در توطیۀ قاچاق کوکایین به ایالات متحده، در سال ۲۰۱۰ در لایبریا بازداشت و پس از منتقل شدن به امریکا، محکوم به زندان شد.

در حالیکه تبادلۀ زندانیان میان امریکا و روسیه غیر معمول بوده است، یک مقام امریکایی گفت: "مباحثاتی با روسیه که منجر به تبادلۀ زندانیان شد، فقط و فقط محدود به همین بحث بود و هیچگونه بحث گستردۀ دپلوماتیک در میان نبود."

مقام‌ها نگفته اند که تبادلۀ این زندانیان در کجا صورت گرفته است، اما ساعاتی پیش از تبادله، گزارش‌هایی نشر شد که یک طیارۀ ادارۀ امنیت فدرال روسیه به سمت انقره، پایتخت ترکیه پرواز کرده است.

پدر و مادر رید پس از بازداشت فرزند شان در روسیه، از هیچگونه تلاش، از اعلانات در روزنامه‌ها گرفته تا نصب لوحه‌ها در بیرون قصر سفید، دست برنداشتند. تا اینکه جد و جهد آنان توجه مسوولان قصر سفید را جلب کرد و سر انجام والدین این زندانی امریکایی اواخر ماه گذشته با جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده ملاقات کردند.

رییس جمهور بایدن نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است که پس از دیدار با پدر و مادر رید درک کرد که تا چه حد آنان نگران سلامت فرزند شان اند و برای وی دلتنگ شده اند. آقای بایدن گفت: "برگشت مصوون وی گواه این اولویت ادارۀ من است که همه امریکایی‌هایی که در خارج گروگان گرفته شده و به گونۀ نادرست زندانی اند، به امریکا برگردانده شوند."

شماری دیگر از شهروندان امریکا نیز در روسیه زندانی اند، به شمول پاول ویلان، متصدی یک شرکت امنیتی امریکایی که به اتهامات مرتبط با جاسوسی زندانی شده است.

رییس جمهور ایالات متحده گفته است که مذاکراتی که منجر به رهایی تریور رید شد "مستلزم تصامیم دشوار" بود، اما جزییات بیشتری ارایه نکرد.

در طول سال‌ها، مقام‌های امریکایی بسیار محتاطانه در مورد تبادلۀ زندانیان غور و بررسی کرده اند، زیرا بیم دارند که مبادا این تلاش ها سبب شود که امریکایی‌ها در کشورهای خارجی گروگان گرفته شوند تا در بدل رهایی آنان، بر امریکا فشار وارد شود تا شهروندان خارجی را که به خاطر ارتکاب جرایم در ایالات متحده زندانی اند، رها کند.

XS
SM
MD
LG