لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان آلمان ماموریت نظامی و خروج نظامیان آن کشور از افغانستان را بررسی می‌کند


پارلمان آلمان برای بررسی روند تخلیۀ نظامی از افغانستان و ماموریت نظامی آن کشور در دو دهۀ پسین در افغانستان، کمیسیون‌های ویژه‌ای را موظف خواهد کرد.

قانونگذاران ارشد احزاب شامل در حکومت ایتلافی آلمان و نیز قانونگذاران مخالف حکومت آن کشور روز پنجشنبه دوم جون (۱۲ جوزا) با نشر بیانیۀ مشترک گفتند که این دو کمیسیون پیش از تعطیلات تابستانی پارلمان تشکیل شده و کار خود را ماه آینده آغاز خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است که هدف از ایجاد این کمیسیون‌ها این است که با یافته‌های آنان درس‌هایی برای آینده آموخته شود.

آلمان پس از ایالات متحده، دومین کشوری بود که بیشترین شمار قوا را در چارچوب عملیات ناتو در افغانستان مستقر کرده بود و نیروهای آلمانی طی سالیان متمادی مسوولیت امنیت و آموزش قوای افغان را در شمال افغانستان به عهده داشتند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، آلمان در جریان عملیات پرهرج و مرج تخلیۀ نظامی بیش از ۵۳۰۰ نفر را توسط پروازهای نظامی از افغانستان به بیرون منتقل کرد.

شمار زیاد افغان‌هایی که آلمان وعدۀ انتقال آنان را به بیرون از افغانستان داده بود، هنوز هم در داخل افغانستان باقی مانده اند و وزارت خارجۀ آلمان گفته است که در تلاش است که از راه‌های مختلف این افغان‌ها را به آلمان منتقل کند.

مقام‌های آلمانی چند روز پیش گفتند که در هفته‌های اخیر حدود ۲۰۰ افغان هر هفته از طریق پاکستان به آلمان منتقل شده اند.

پیش از این پارلمان بریتانیا نیز تحقیقی را در مورد روند تخلیۀ نظامی از افغانستان انجام داد و هرج و مرج این روند را ناشی از ''ناکامی سیستماتیک رهبری، برنامه ریزی و آمادگی" خواند.

تحقیقات کمیتۀ روابط خارجی پارلمان بریتانیا که به تاریخ ۲۳ می نشر شد، حاکی از آن است که حکومت این کشور قبل از مسلط شدن طالبان بر افغانستان و در جریان روند تخلیه‌‌ "در زمان حالت اضطراری ملی،‌ فاقد برنامه اساسی، درک و رهبری" بوده است.

این کمیتهٔ پارلمان بریتانیا گفته است: "نحوۀ خروج ما از افغانستان یک فاجعه و خیانت به متحدین ما بود که در سال‌های آینده به منافع بریتانیا آسیب خواهد رساند."

XS
SM
MD
LG