لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان قیمت ذغال سنگ صادراتی افغانستان را بیش از دو برابر افزایش دادند


وزارت مالیهٔ حکومت طالبان امروز ۲۸ جون (هفتم سرطان) گفت که قیمت یک تن ذغال سنگ صادراتی افغانستان از ۹۰ دالر به ۲۰۰ دالر افزایش یافته است.

این وزارت دلیل افزایش نرخ ذغال سنگ را بلندرفتن قیمت آن در بازار‌های جهانی عنوان کرد.

وزارت مالیهٔ طالبان گفته است که بر اساس فیصلهٔ رهبری این وزارت این قیمت پس از امروز در تمامی گمرکات افغانستان قابل تطبیق است.

حکومت طالبان در حال حاضر از ذغال سنگ صادراتی ۳۰ درصد محصول اخذ می‌کند.

پیش از این مقامات طالبان گفته بودند که صادرات ذغال سنگ به پاکستان را سرعت بخشیده و مالیات گمرکی بر فروشات را نیز افزایش داده اند.

این در حالی است که شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی روز گذشته گفته که با در نظر داشت کمبود و افزایش نرخ نفت در جهان،‌ قیمت فی تن ذغال سنگ در جریان سال جاری به ۵۰۰ دالر خواهد رسید.

وزارت مالیهٔ طالبان در اوایل ماه گذشته گفت که به ارزش ۱۶ میلیون دالر ذغال سنگ به پاکستان صادر کرده است.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان روز گذشته واردات ذغال سنگ از افغانستان، را به نحوی دست آوردی به حکومتش خوانده و گفت که پاکستان سالانه از این بابت ۲.۲ میلیارد دالر صرفه جویی می‌کند.

یک مقام پاکستانی به شرط افشا نشدن نامش به رویترز گفته است که واردات ذغال سنگ از افغانستان به پاکستان، ماهانه تا ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید.

شهباز شریف گفت که کیفیت ذغال سنگ افغانستان مشابه ذغال سنگ افریقای جنوبی است.

بلند رفتن نرخ ذغال سنگ سبب افزایش نرخ برق در پاکستان شده است زیرا زیادتر دستگاه های تولید برق پاکستان با استفاده از ذغال سنگ فعالیت می‌کند.

این اظهارات صدر اعظم پاکستان با انتقاد شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و انتقادات آنان بر حکومت طالبان شد.

مهدی حسنی، یکی از کاربران فیسبوک نگاشته است: "میلیون ها تن ذغال سنگ افغانستان به نازل‌ترین قیمت (قیمت تقریباً مفت) به پاکستان و چین فروخته می شود. در حالیکه هم اکنون، افغانستان خود به منابع انرژی بیرونی وابسته است و سالانه میلیون‌ها دالر به برق وارداتی ازبیکستان و ترکمنستان می‌پردازد."

صدر اعظم پاکستان همچنان گفت که کشورش پس از این ذغال سنگ را با روپیهٔ پاکستانی خریداری خواهد کرد تا در افزایش ارزش آن کمک شده باشد.

حکومت طالبان اما تا اکنون در مورد اینکه ذغال سنگ را به روپیهٔ پاکستانی به فروش خواهند رساند یا نه اظهار نظر نکرده اند.

واردات ذغال سنگ از افغانستان به پاکستان می‌تواند در بخش کاهش نرخ‌ها و اتکای این کشور بر ذغال سنگ افریقای جنوبی کمک کند، کشوری که در حال حاضر نزدیک به ۷۵ در صد نیازمندی ذغال سنگ خود را از افریقای جنوبی تامین می‌کند.

این در حالی است که پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، اندونیزیا که بزرگترین صادر کنندهٔ ذغال سنگ است، صادرات ذغال سنگ را متوقف کرد. این اقدام اندونیزیا سبب افزایش قیمت ذغال سنگ در جهان به شمول کشورهای اروپایی نیز شده است.

XS
SM
MD
LG