لینک های دسترسی

Breaking News

چرا داکتران ترکی کشورشان را ترک می‌کنند؟


بدتر شدن وضعیت اقتصادی ترکیه باعث شده است که افراد مسلکی رشته طبابت، به شمول داکتران آن کشور را ترک کرده و به خارج بروند.

بنیاد صحی ترکیه ادعا می‌کند که به دلیل رکود اقتصادی و تورم پولی ۸۰ فیصدی در ترکیه، داکتران در این کشور برای دسترسی به کار و زندگی با کیفیت بهتر مجبور به ترک کشور شده اند.

در سال ۲۰۲۱، بیشتر از ۱۰۰۰ داکتر اسناد مسلکی خود را از بنیاد صحی ترکیه دریافت کرده اند و برای کار در بخش طبابت به خارج از آن کشور رفته‌اند.

داکتر تحسین چنار، متخصص انستیزی یکی از هزاران داکتر در ترکیه است که به دلیل تقاضای مسلکی در بخش طبابت در این کشور تحت فشار قرار گرفته است.

او می‌گوید که اکنون داکتر بودن یکی از "دشوارترین مسلک‌ها" در ترکیه است و به گفتۀ وی شمار زیاد داکتران قادر به تامین مصارف شان نیستند. او گفت: "ما تلاش می‌کنیم که تحمل کنیم و از طرف شب ها بیشتر کار می‌کنیم".

این داکتر ترکی می‌گوید که دوستان او همه کلاس‌های زبان آلمانی گرفته اند تا در آلمان کار پیدا کنند و به این باور است که یک مرحله بزرگ فرار مغزها در ترکیه آغاز شده است.

در ماه مارچ امسال رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه به داکتران گفت که هرکسی که می‌خواهد "می‌تواند به خارج برود".

از سوی دیگر، خشونت علیه افراد مسلکی بخش طبابت بیشتر شده است و کارمندان صحی سخت می‌کوشند تا برای امرار معاش و تامین زندگی خود، پس از دوسال وضعیت همه‌گیری کووید۱۹، عوایدی داشته باشند.

بوراک اچیگوز، یکی از داکتران ترکی که اکنون به سویدن مهاجرت کرده و با سیاست‌های حکومت ترکیه در مورد داکتران موافق نیست،می‌گوید: "من وقتی کار در استانبول را آغاز کردم، خوب عملیات می‌کردم و فعالیت داشتم. پس از اینکه فرزند ما به دنیا آمد ما نگران آینده شدیم. به همین خاطر گزینۀ مناسب جز رفتن به خارج نداشتیم".

داکتر اونور کراهانچی، عضو شورای داکتران ترکیه (TTB) می‌گوید که کشورهای اروپایی که زندگی مرفه‌تر دارند، دنبال داکتران مستعد با معاش کمتر می‌گردند.

کراهانچی افزود: "نوعی مهاجرت رسمی به اروپا آغاز شده است و اروپا تلاش می‌کند تا بهترین افراد مسلکی را با دستمزد کمتر استخدام کنند. گرچه ما باید دلیل این مهاجرت‌ها را پیگیری کنیم، اما واضح است که داکتران آزاد اند و دنبال زندگی با کیفیت می‌گردند".

انیس اوزکان، پژوهشگر اقتصادی در دانشگاه استانبول می‌گوید که افزایش تورم پولی در ترکیه رابطه مستقیم با فرار مغزها دارد.

اوزکان اضافه کرد: "ما می‌توانیم بگوییم که تورم اقتصادی رابطه مستقیم به فرار مغز ها دارد. سیاست اقتصادی بد ترکیه باعث این تورم شده است. ما تا کنون ندیدیم که تورم اقتصادی در سایر کشورها به این اندازه بالا باشد و باعث فرار مغز ها گردد".

در مقایسه با سال ۱۹۹۸، آمار جدید که این هفته منتشر شده است، تورم اقتصادی در ترکیه به بیشتر از ۷۸ فیصد بالا رفته است. آقای اردوغان ادعا می کند که بهای قرضه های بالا باعث تورم اقتصادی ترکیه شده است. اما کارشناسان اقتصادی کاهش سود بر رشد و صادرات ترکیه را راه حل تورم فعلی در آن کشور میدانند.

XS
SM
MD
LG