لینک های دسترسی

Breaking News

با وجود فشارها، صدراعظم بریتانیا می‌گوید از سمتش کنار نمی‌رود 


باوجود فشارها و استعفای بیش از ۴۰ تن از مقامات بلندپایهٔ دولتی، به شمول وزیر صحت و وزیر مالیه، بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا می‌گوید که از سمتش کنار نمی‌رود.

آقای جانسن امروز ششم جولای (۱۷ سرطان) در جریان فشار‌ها از سوی وزیران ارشد و مخالفت‌های هم حزبی‌اش گفت که با هرگونه تلاش برای کنار زدنش از قدرت در پی سلسله‌ای از افتضاح ها، مبارزه خواهد کرد.

این در حالی است که شماری زیادی از اعضای پارلمان بریتانیا گفته اند که انتظار می‌برند صدر اعظم جانسن استعفایش را اعلام کند.

سویلا براورمن، لوی سارنوال انگلستان و ویلز نیز از آقای جانس خواست از سمت‌اش استعفا دهد. او نخستین وزیر کابینه‌ است که می‌گوید در رقابت‌های میان حزبی برای جانشینی آقای جانسن اشتراک خواهد کرد.

آقای جانسن به دلیل نادیده گرفتن مقررات قرنطین کروناویروس در دفتر کارش و راه اندازی ضیافت‌های خصوصی و سپس به اتهام بی‌توجهی و رفتار نامناسب با یکی از ناظران در مجلس نمایندگان هدف انتقاد قرار داشته است.

آقای جانسن برای راه اندازی مهمانی‌ها در جریان قرنطین، پس از آنکه از سوی پولیس جریمه شد، در میان موجی از انتقادات عذرخواهی کرد.

صدر اعظم بریتانیا گفته است که مسوولانه نخواهد بود که در وسط بحران گرانی و جنگ در اروپا وظیفه‌اش را ترک کند. او یکی از حامیان اوکراین در جنگ آن کشور با روسیه است.

با آنهم او نگفته است که حتا اگر قانونگذاران هم حزبی‌اش به او رای عدم اعتماد بدهند نیز تلاش خواهد کرد در سمت‌اش باقی بماند یا خیر.

قانونگذاران حزب حاکم محافظه‌کار هفتهٔ آینده روی تغییر مقررات این حزب تصمیم خواهند گرفت؛ مقرراتی که بر اساس آن در حال حاضر در یک سال فقط یک بار حق دارند در مورد صدراعظم برحال رای گیری کنند. بار قبلی آقای جانسن با تفاوت بسیار اندک از رای گیری سلب اعتماد پارلمان پیروز بدر آمده بود.

با این همه،‌ شماری از اعضای کابینهٔ آقای جانسن گفته اند که از او حمایت خواهند کرد.

ناداین دوریز، وزیر فرهنگ بریتانیا گفت که او و سایر اعضای کابینه "به صورت قطعی" از بوریس جانسن حمایت خواهند کرد.

بوریس جانسن حدود سه سال پیش به قدرت رسید و تعهد کرد که خروج بریتانیا را از اتحادیهٔ اروپا تکمیل کرده و این کشور را از وضعیت پیش آمدۀ پس از همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ در خصوص بیرون شدن از اتحادیهٔ اروپا نجات خواهد داد.

با وجود آنکه حامیان عام او می‌گویند که بحران کنونی فقط با استعفای آقای جانسن پایان خواهد یافت، سخنگوی صدر اعظم بریتانیا گفت که او اعتماد دارد که یک بار دیگر رای اعتماد پارلمان را به دست خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG