لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن موقف افغانستان منحیث 'متحد عمدهٔ غیر ناتو امریکا' را لغو می‌کند 


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده طی نامه‌ای به رهبران مجلس نمایندگان و سنای کانگرس امریکا گفته است که قصد دارد موقف افغانستان منحیث "متحد عمدهٔ غیر ناتو" را لغو کند.

قصر سفید در این نامه که امروز ششم جولای ( ۱۵ سرطان) به کانگرس فرستاده به نقل از رییس جمهور بایدن نوشته است: "می‌خواهم در مورد قصدم برای لغو کردن موقف افغانستان منحیث متحد عمدهٔ غیرناتو به شما آگاهی دهم."

ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ افغانستان را منحیث متحد عمدهٔ غیرناتو خویش اعلام کرد و زمینه را برای کابل و واشنگتن مساعد ساخت تا روابط اقتصادی و دفاعی خویش را حفظ کنند.

برخلاف متحدین ناتو ایالات متحده که پیمان دفاعی مشترک دارند، برای متحدین غیرناتو تضمین‌های دفاعی دوجانبه وجود ندارد. بر اساس قانون ایالات متحده، متحدین خارجی عمدهٔ امریکا می‌توانند از منافع مشخص در بخش‌های تجارت دفاعی و همکاری امنیتی سود ببرند. این موقف به کشورهای متحد امتیازات اقتصادی و نظامی را نیز فراهم می‌کند، اما هیچ گونه تعهد امنیتی را در قبال ندارد.

تحت این موقف، کشورهای متحد امریکا واجد شرایط دسترسی به قروض اکمالاتی و مادی شده و منحیث یک موقعیت برای ذخایر احتیاط جنگی امریکا استفاده می‌شوند. بر علاوهٔ آن، شرکت‌های خصوصی کشورهای متحد عمدهٔ غیرناتو امریکا می‌توانند در بخش‌های ترمیم، حفظ و مراقبت و تعمیرات اساسی تجهیزات نظامی امریکایی، قرارداد به دست بیاورند.

بر اساس معلومات وزارت خارجهٔ ایالات متحده با لغو این موقف افغانستان، ایالات متحده پس از این ۱۸ متحد عمدهٔ غیر ناتو خواهد داشت که شامل، ارجنتاین، آسترالیا، بحرین، برازیل، کولمبیا، مصر، اسراییل، جاپان، اردن، کویت، مراکش، نیوزیلند، پاکستان، فلیپین، قطر، کوریای جنوبی، تایلند و تونس می‌شود.

این در حالی است که ایالات متحده پس از حدود ۲۰ سال جنگ در افغانستان که در آن ۲۴۶۱ نظامی امریکایی کشته و بیش از ۲۰ هزار نظامی دیگر زخمی شدند، سال گذشته از این کشور خارج شد.

با وجود آنکه ایالات متحده دیگر درافغانستان حضور نظامی ندارد، اما در جریان یک سال گذشته ۷۷۴ میلیون دالر کمک‌های بشری به این کشور فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG