لینک های دسترسی

Breaking News

جنبش نجات زندگی؛ کارزاری برای اهدای خون به بیماران


در حدود ۱۵ جوان رضاکار افغان برای ایجاد هماهنگی میان اهدا کنندگان خون و بیماران نیازمند به خون جنبش "نجات زندگی" را به وجود آورده‌اند تا به بیماران در کمترین فرصت و به گونۀ رایگان خون فراهم شود.

این جنبش که با امکانات بسیار اندک و شخصی موفق شده تا ۳۱۰۰۰ اهدا‌ کنندهٔ خون را ثبت‌نام کند.

سید یعقوب نورزی، ۳۰ ساله، کارمند بانک ملی سه سال پیش هنگامی که خواهرش بیمار بود و هر هفته به خون نیاز داشت با شماری از دوستانش این جنبش را راه اندازی کردند.

آقای نورزی به صدای امریکا گفت: "سه سال پیش گرده‌های خواهرم غیر فعال شده بودند و هر هفته به خون نیاز داشت، برای پیدا کردن خون تمام هفته سرگردان بودیم و کسی را پیدا نمی‌کردیم که خون اهدا کند، همان زمان به این فکر افتادم که جنبش نجات زندگی را بسازیم تا کسانی که به خون ضرورت دارند سرگردان نشوند، ما این حرکت را با یک درد و یک احساس آغاز کردیم و از پول شخصی خواستیم یک سیستمی بسازیم که در سراسر افغانستان تمامی کسانی که به خون نیاز دارند، رایگان و عاجل مشکل شان حل شود."

این گروه فعالیت‌ را با افتتاح یک صفحۀ فیسبوک آغاز کرد و سپس یک گروه وتس‌اپ ایجاد کرد و از با استفاده از این سکوها تماس اهدا کنندگان خون را با نیازمندان برقرار می‌کنند.

جنبش نجات زندگی در این سه سال توانسته است که فهرست نام‌ها، شماره‌های تلیفون و نشانی خانه‌های ۳۱۰۰۰ اهدا کنندۀ داوطلب را در سراسر کشور جمع آوری کند.

به تازگی این جنبش معلومات تمامی اهدا کنندگان خون را در یک اپلیکیشن درج کرده است و هر کسی که به خون نیاز داشته باشند، اطلاعات اهدا کنندگان خون را از همین اپلیکیشن و یا صفحه فیسبوک این جنبش به دست می‌آورد.

نورزی افرود: "ما یک دیتابیس منظم داریم، این ۳۱۰۰۰ تن کسانی که خون اهدا می‌کنند در تمامی ولایت‌ها ثبت و راجستر شده‌اند و خدمات ما در تمامی ولایت‌ها است. ما از هیچ کس و یا نهادی پول دریافت نکرده‌ایم و این کار را تنها به خاطر احساس و همدردی انجام می‌دهیم."

تاج محمد اتل، باشنده ولایت لغمان یکی از نیازمندانی است که در هماهنگی با این حرکت برای بیمارش خون رایگان به دست آورده‌است.

او به صدای امریکا گفت: "در شفاخانهٔ ننگرهار برای مریض ما خون نیاز شد، گروپ خون مریض ما منفی بود و پیدا کردن این خون بسیار دشوار بود چرا که از دوستان و خانواده پرسیدم، خون هیچ کدام شان منفی نبود، کسی برایم آدرس این‌ها را گفت و من در انترنت از آن‌ها کمک خواستم، در چند ساعت شش نفر را برای اهدای خون به شفاخانه ننگرهار فرستادند."

ایمان احمد فیضی، کارمند بانک ملی که نام و معلومات‌اش در بانک اطلاعاتی جنبش نجات زندگی ثبت است و به تازگی به یکی از نیازمندان خون اهدا کرده است، به صدای امریکا گفت: "در اوضاع فعلی که مشکلات و اقتصاد مردم خراب است‌، من به این باور استم که از هر طریقی که می‌توانیم باید به مردم کمک کنیم، من از طریق اهدای خون کمک کردم."

آقای نورزی افزود که روزانه کم از کم شش ساعت برای هماهنگی میان اهدا کننده‌گان خون و نیازمندان کار می‌کند.

او تاکید کرد این حرکت رضاکارانه است و تنها برای آرامش روانی و کمک انسانی به راه انداخته شده و هدف اعضای این گروه کمک‌ رسانی به نیازمندان است.

XS
SM
MD
LG