لینک های دسترسی

Breaking News

فایق: اگر اعمال پاکستان در واخان واقعی و هدفمند باشد، آنرا به عنوان تخطی و تجاوز درج خواهیم کرد


پس از آن که در شبکه‌های اجتماعی خبرهای نشر شد که گویا پاکستان تلاش دارد با تغییر نشانه‌های مرزی داخل خاک افغانستان پیش‌روی کرده و خاک پاکستان را در منطقهٔ واخان با تاجیکستان وصل کند، سرپرست نمایندگی افغانستان در ملل متحد می‌گوید که در این خصوص باید وضاحت داده شود.

نصیر احمد فایق، در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است: "اگر کدام توافق پنهانی صورت نگرفته باشد و پاکستان خودسرانه بخواهد خاک افغانستان را به اهداف اقتصادی خود استفاده نماید، و یا نشانه های مرزی را عمدا تغییر داده باشد، این موضوع را رسما به شورای امنیت ملل متحد به عنوان تخطی و تجاوز مستند درج خواهیم نمود."

مسلهٔ مسیر واخان پس از آن به بحث داغ در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی و برخی از مقامات حکومت پیشین افغانستان مبدل شد که حدود یک هفته پیش، کریم خرم، رییس دفتر رییس جمهور پیشین افغانستان در یک تویت نوشته بود که پاکستان همان گونه که در گذشته از حامد کرزی، به کرات خواسته بود تا اجازۀ عبور خط ترانزیتی را به آن کشور از مسیر واخان بدهد، اینک از حکومت طالبان خواستار چنین چیزی شده است.

پس از این تویت، بحث‌ها در این مورد داغ شد. در چند روز گذشته کاربران افغان یک ویدیویی را در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌کنند که در آن دیده می‌شود که برخی افراد مسلح نشانۀ کانکریتی مرزی پاکستان را تخریب می‌کنند که ادعا شده که این نشانی مرزی در قلمرو افغانستان بنا شده است.

صدای امریکا صحت و ثقم این ویدیو، زمان و مکان ثبت آن را مستقلانه تایید کرده نتوانسته است.

وزارت دفاع طالبان امروز ۲۸ جولای (ششم اسد) در واکنش به این ادعاها با نشر اعلامیه‌ای گفت که در پیوند به قضیۀ واخان یک هیات برای بررسی به ساحه اعزام شده است.

در این اعلامیه آمده است: "در حال حاضر تمام ساحات مرزی و خطوط فرضی بدخشان و دیگر ولایت‌های کشور زیر کنترول مجاهدین است و هیچ گونه مشکلی دیده نمی‌شود."

مقامات پاکستانی تا اکنون در مورد این ادعاها اظهار نظر نکرده اند.

در رسانه‌های اجتماعی ویدیو‌های دیگری نیز دست به دست می‌شود که به زبان اردو که به نظر می‌رسد از سوی شهروندان پاکستان ثبت شده اند، بر اهمیت مسیر واخان تاکید صورت گرفته و این مسیر "خزانه‌ای" برای پاکستان خوانده شده است.

ایجاد هر گونه خط ترانزیتی از مسیر واخان، دسترسی پاکستان را به تاجیکستان و از آن طریق به سایر کشورهای آسیای میانه و نیز دسترسی کشورهای محاط به خشکۀ آسیای میانه را به آب‌های گرم اقیانوس هند فراهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG