لینک های دسترسی

Breaking News

تطبیق پروژه ۵۰۰ هزار دالری، کشت کوکنار را در سه ولسوالی بدخشان کاهش داد ه است 


تطبیق پروژه ۵۰۰ هزار دالری، کشت کوکنار را در سه ولسوالی بدخشان کاهش داد ه است 
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:03 0:00

مسوولان در ریاست زراعت طالبان در ولایت بدخشان می‌گویند که با تطبیق برنامهٔ بدیل معیشت، کشت کوکنار در ولسوالی‌های درایم، ارگو و خاش این ولایت به گونه چشمگیری کاهش یافته است. 

مسوولان در ریاست زراعت طالبان در ولایت بدخشان می‌گویند که با تطبیق برنامهٔ بدیل معیشت، کشت کوکنار در ولسوالی‌های درایم، ارگو و خاش این ولایت به گونه چشمگیری کاهش یافته است.

احسان الله سراجی، مدیر پلان وهماهنگی ریاست زراعت طالبان در ولایت بدخشان می‌گوید که با همکاری مالی یک موسسه خارجی به ارزش ۵۰۰ هزار دالر امریکایی کود کیمیایی و تخم اصلاح شده را به ۲۴۰ دهقان در این ولسوالی‌ها توزیع کرده و همچنان برنامه آموزشی برای آنان برگزار کرده ‌اند.

به گفته آقای سراجی هدف از تطبیق این برنامه ارایه بدیل مناسب برای دهقانان بود تا از کشت کوکنار دست برداشته و تخم‌های مفید زراعتی را در زمین‌های خود کشت کنند.

او به صدای امریکا گفت: "یو ان دی سی (ادارهٔ ملل متحد در امور مبارزه با جرایم و مواد مخدر) پروژه‌ای را تحت نام بدیل معیشت در ولسوالی‌های که سطح کشت کوکنار بالا بود تطبیق کرد. هدف اساسی این بوده که ما یک بدیل مناسبی را برای دهقانان معرفی کنیم که اینها بتوانند رو به کشت حلال بیاورند و از کشت کوکنار جلوگیری کنند. "

به گفته این مقام ریاست زراعت ولایت بدخشان در حال حاضر دهقانان در بیشتر ولسوالی‌های این ولایت به کشت لوبیا، گندم، نخود و کچالو رو آورده اند و همچنان این ریاست در هماهنگی با موسسات خارجی برای معرفی روش‌ها و تکنالوژی‌های جدید زراعتی تلاش می‌ورزد.

آقای سراجی اضافه کرد: "سطح کشت کوکنار معمولاً در ولسوالی‌های که به مرکز نزدیک بوده و آب و هوای مناسب داشته مثل خاش، جرم، درایم، ارگو و کشم، در سابق بیشترین تولید کوکنار را داشته ولی خوشبختانه ... اکنون سطح کشت کوکنار خیلی پایین آمده است."

دهقانانی که از این برنامه بهره مند شده‌اند توزیع این مقدار کود کیمیایی و تخم اصلاح شده را بسنده نمی‌دانند و از حکومت محلی و نهادهای کمک کننده در این بخش می‌خواهند که برای محو کامل کشت کوکنار در این ولایت، باید دهقانان را بیشتر کمک کنند.

برات احمد یکی از دهقانان در بدخشان به صدای امریکا گفت: "تریاک یک چیزی حرام و مضر است و هیچ چیزی فایده به کسی ندارد. حکومت مان و دفترهای که کمک می‌کنند، اینها برای مردم و به ما گندم بدهند کود بدهند. چیزهای بدهند که ما از آن استفاده بکنیم که به درد مردم و خود مان بخورد به درد اولادمان بخورد. خدای نخواسته ضرر به ما نباشد مثل تریاک واری."

بلند بودن قیمت کود کیمیایی، تخم‌‌های اصلاح شده و ناآشنایی دهقانان با روش‌های جدید کشت سبب شده که در حال حاضر شماری زیادی دهقانان بدخشان در زمین‌های خود کوکنار کشت کنند.

در ولایت بدخشان ۵۵ هزار هکتار زمین آبی و ۳۱۷ هزار هکتار زمین للم وجود دارد.

XS
SM
MD
LG