لینک های دسترسی

Breaking News

به خاطر قیمت بودن کود و نبود تخم‌های اصلاح شده، کوکنار می‌کاریم - دهقانان


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

شماری از دهقانان در ولایت بدخشان می‌گویند که به دلیل قیمت بودن کود کیمیایی، نبود تخم های اصلاح شده و کمبود آب آنان مجبور به کشت کوکنار می شوند.

دین محمد، یک تن از دهقانان در ولایت بدخشان گفت که به دلیل افزایش بهای کود کیمیایی وتخم های اصلاح شده در بازارها، آنان قادر به خرید این مواد نیستند و زمین‌های زراعتی آنان حاصلات خوب نمی‌دهد.

دین محمد که ۴۰ سال از عمر خود را در کار دهقانی سپری کرده به صدای امریکا گفت که سال‌های طولانی را در زمین‌های خود خشخاش کشت کرده؛‌ اما در سال جاری به خاطر اضرار مواد مخدر برای جامعه و حرام بودن آن، گندم کشت کرده که حاصل خوب نداده است.

او افزود:" اگر کود باشد، اگر گندم باشد ما چرا گندم نکاریم. مگر از مجبوری خشخاش کشت می‌کنیم. همچنان مشکلات زیاد در قسمت آب داریم."

دهقانان در ولسوالی خاش ولایت بدخشان همچنان می‌گویند که آنان از روی ناگزیری در زمین‌های زراعتی‌شان کوکنار کشت می‌کنند.

عبدالمجید یکی از این دهقانان در گفتگو با صدای امریکا گفت که در سال‌های گذشته مسوولان زراعت این ولایت تخم‌های اصلاح شده و کود کیمیایی برای آنان توزیع می‌کرد؛ اما در سال جاری هیچ دهقانی از این کمک‌ها مستفید نشده اند.

او با شکایت از اینکه حاصلات زمین‌های زراعتی اش خوب نبوده گفت:"گندم، کچالو و شرشم می‌کاریم.سال‌های پیش کوکنار کشت می‌کردیم اما چند سال است از وقتی تخم توزیع کردند و گفتند کوکنار کشت نکنید، ما کشت نکردیم. ضرورت ما مردم به آب و تخم زراعتی است. زمین‌های گندم ما فعلاً حاصل خوب نمی‌دهد.

وضعیت نابسامان افغانستان دهقانان آن را نیز متاثر کرده است. بلند رفتن قیمت کالاها و مواد خوراکی سبب شده که دهقانان برای کسب درآمد بیشتر و رفع نیازمندی‌های زندگی به کشت کوکنار رو آورند.

XS
SM
MD
LG