لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به خاطر کشت بدیل کوکنار به دهقانان کمک نکرده‌اند- دهقانان


شماری از دهقانان در ولایت بلخ که به جای کوکنار، گیاه هینگ کاشته‌اند از عدم حمایت حکومت طالبان و نهاد‌های خارجی در راستای همکاری و توزیع مواد کیمیایی و تخم‌های اصلاح شده برای کشت بدیل به جای کوکنار شکایت دارند.

محمد عظیم، باشنده ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ که چهار جریب زمین‌اش را گیاه هینگ کاشته است، به صدای امرکیا گفت که حکومت طالبان برای دهقانانی که کشت بدیل کوکنار داشته اند، هیچ نوع کمکی فراهم نکرده است.

این دهقان می‌گوید که همکاری‌ و تشویق دهقانان می‌تواند مانع کشت کوکنار و در نتیجۀ کاهش تولید مواد مخدر شود.

محمد عظیم می‌گوید که حکومت طالبان و سایر نهاد‌های کمک کننده باید تخم‌های اصلاح شده بذری را به دهقانان فراهم کرده و با آنانی که کشت مواد کوکنار را متوقف کرده و به کشت بدیل هینگ رو آورده اند، همکاری شود.

به گفته محمد عظیم، یک نهاد کمک کننده به شماری از بانوان و سایر دهقانان دیگر یک مقداری تخم بادنجان رومی و پنج کیلو کود کیمیایی را کمک کرده است، که این مقدار برای همه کافی نمی‌باشد.

این دهقانان در حالی از عدم حمایت حکومت طالبان برای فراهم کردن زمینهٔ کشت‌های بدیل به جای کوکنار شکایت دارند که دفتر سازمان همکاری‌های اسلامی در کابل چهارم اپریل (۱۵ حمل) به نقل از حسین ابراهیم طه، منشی عمومی این سازمان گفته است که فراهم آوری کشت بدیل و کمک برای درمان معتادان مواد مخدر، باید بخش مهمی از کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان باشد.

عبدالسلام حنفی به تاریخ نهم مارچ (۱۸ حوت) در دیدار با میدلن سیدلر، معاون کمیته بین‌المللی نجات گفت که اگر جامعه جهانی با دهقانان افغان در زمینهٔ کشت و معیشت بدیل همکاری کند، طالبان متعهد اند که مانع کشت کوکنار شوند.

گفته می‌شود که در بعضی از ولسوالی‌های ولایت بلخ اکثر دهقانان به کشت هینگ و گندم رو آورده اند و در صورت عدم توجه به دهقانان و افزایش قیمت مواد مخدر، ممکن آنان دوباره به کشت کوکنار رو بیاورند.

XS
SM
MD
LG