لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان تخریب مزارع چرس را در بدخشان آغاز کرده‌اند


مزارع چرس
مزارع چرس
مسوولان محلی در ولایت بدخشان گفته اند که آنان کارزار تخریب مزارع چرس را در بخش‌هایی از این ولایت آغاز کرده و تا اکنون ده‌ها جریب زمین را که در آن چرس کشت شده بود، از بین برده اند.

عبدی محمد نسیمی، مسوول مبارزه با مواد مخدر طالبان در ولایت بدخشان، که عملیات تخریب کشتزارهای چرس را به عهده دارد، به صدای امریکا گفت که در سال جاری خورشیدی بیش از ۳۰۰ هکتار زمین در ولایت بدخشان چرس کشت شده بود.

مدیر مبارزه با مواد مخدر ولایت بدخشان افزود که روند تخریب مزارع چرس را از فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، و ولسوالی های اطراف این شهر آغاز کرده اند.

او به صدای امریکا گفت: "ما این برنامه را امروز عملاً آغاز کردیم. در ساحاتی که می‌بینید ساحات مرکزی است و یک تعداد ساحات مربوط می شود به ولسوالی ارگو که تصمیم داریم مکمل از بین ببریم."

اما برخی دهقانان در بدخشان می گویند که آنان چرس را از روی ناگزیری کشت می کنند. زیرا سایر فرآورده‌های زراعتی به قیمت مناسب به فروش نمی‌رسد.

عبدالرحمان، یک تن از کشاورزان، گفت: " یک جریب زمین را گندم [کشت] کنیم قیامت کند سه بوجی گندم [حاصل] می دهد. حال چرس کشت کردیم. اگر در میدان پردیم (به فروش برسانیم) به قیمت گزاف فروخته می‌شود."

شماری از کشاورزان دیگر می‌گویند که با فروش محصولات چرس، آنان تمامی نیازمندی های روزمرهٔ زندگی خود را مرفوع می ساختند.

محمد فیض و اکرام الدین دو تن ازدهقانانی که مزارع چرس شان توسط طالبان تخریب شده از حکومت طالبان تقاضا دارند تا آنان را حمایت کنند.

محمد فیض به صدای امریکا گفت: "خواست ما از حکومت همین است که در قبال این چیزی برای ما بدهد، ما چرس نمی کاریم. مقصد چیزی کمک کند. اگر کمک نکند مجبور استیم که برای یک لقمه نان چرس بکاریم."

اکرام الدین که مزارع چرس‌اش توسط طالبان از برده شده است، افزود:" در گذشته‌ها در حکومت قبلی یک تا چهار جریب زمین چرس می کاشتیم. خوراک یک ساله خانواده را از این طریق پیش می بردیم. حکومت سابقه به ما هیچ ضرری نداشت."

رهبر طالبان به تاریخ سوم اپریل سال روان میلادی با صدور فرمانی کشت کوکنار را ممنوع اعلام کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، با اشاره به متن این فرمان گفت: "کشت، تولید و فروش مواد مخدر در سراسر افغانستان به گونه مطلق منع گردیده است."

کشاورزان ولایت بدخشان از گروه طالبان می خواهند که برای نابودی کامل مواد مخدر از این ولایت، باید دهقانان را در قسمت معیشت بدیل کمک کند. آنان توزیع کود کیمیاوی، تخم های بذری اصلاح شده، ایجاد سردخانه‌ها و همچنان ایجاد زیربناها برای آبیاری زمین‌های زراعتی را از نیازمندیهای دهقانان ولایت بدخشان می‌خوانند.

XS
SM
MD
LG