لینک های دسترسی

Breaking News

ورزشکار رشتۀ ورزشی رزمی در دام اعتیاد


ورزشکار معتاد
ورزشکار معتاد

سلیم، یک تن از معتادان در ولایت تخار که پیش از این در رشتهٔ مشت‌زنی فعالیت داشته از مسوولان گروه طالبان می‌خواهد تا مراکز درمانی معتادان را در آن ولایت فعال کنند.

او که بیش از ۱۴ ماه است مادهٔ مخدر "کرستال" را استعمال می‌کند، از اینکه اعتبار خود را در جامعه از دست داده است، ناراحت است. سلیم به صدای امریکا گفت:"می‌خواهم تداوی شوم و تندرست باشم. از تمسخر مردم خلاص شوم. پودری نگویند. در هرجا دزدی شود اتهام بالای ما می‌شود. من دزد نیستم ولی نام ما بد است. می‌خواهیم که شفاخانه ها باز شوند تا میلیون‌ها جوان معتاد تداوی شوند."

سلیم که ۲۲ سال سن دارد، مانند شمار زیادی از معتادان مواد مخدر را با تشویق دوستانش استعمال کرده و اکنون پشیمان است.

او با یادآوری روزهای قبل از اعتیاد و دوره‌ای که ورزش رزمی انجام می‌داد، اضافه کرد:" من شیشه می‌کشم. مواد چیزی ذلیل است. واقعیت انسان را در کوچه و خانواده بی ارزش می‌سازد. به خودم متاسف استم که قبلاً ورزشکار بودم. سه و نیم سال کیک بوکس کار کردیم ولی اکنون بی اعتبار شده‌ام."

بر بنیاد گفته‌های مسوولان محلی در ولایت تخار حدود یک هزار معتاد در این ولایت وجود دارد.

شماری از معتادان در ولایت تخار گفته اند که خرید و فروش مواد مخدر در این ولایت کاهش یافته؛ اما نبود مرکزهای درمانی سبب شده که معتادان همچنان دنبال اعتیاد باشند.

مرکز ترک اعتیاد در ولایت تخار به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از چندین ماه به اینسو از فعالیت باز مانده و داکتران آن بیماران را در صحن شفاخانه فقط توصیه صحی کرده و اضرار مواد مخدر را به آنان بیان می‌کنند.

در زمان جمهوریت ۸۸ مرکز درمان معتادان در سراسر افغانستان وجود داشت که به گفتهٔ مقام های طالبان نزدیک به ۵۰ در صد این مراکز به دلیل کمبود امکانات مالی و دارو مسدود شده اند.

XS
SM
MD
LG