لینک های دسترسی

Breaking News

فرمانده پیشین گروه روسی که از کماندوهای افغان سربازگیری می‌کرد، از روسیه فرار کرد


عکس آرشیف گروهی از سربازان اجیر گروه واگنر را در یک محل نا معلوم نشان می‌دهد، این عکس را قوای مسلح اوکراین نشر کرده است.
عکس آرشیف گروهی از سربازان اجیر گروه واگنر را در یک محل نا معلوم نشان می‌دهد، این عکس را قوای مسلح اوکراین نشر کرده است.

یکی از فرماندهان پیشین گروه روسی واگنر که جنگجویان خارجی را برای جنگیدن در کنار نظامیان روسی در جنگ اوکراین استخدام می‌کرد، به ناروی فرار کرده و درخواست پناهندگی داده است.

اندری مدویدوف، فرمانده روسی، در جولای ۲۰۲۲ به گروه واگنر پیوست و قرارداد چهار سالۀ خدمت با این گروه را امضا کرد. او با نشر ویدیویی گفته است که پس از دیدن صحنۀ کشتار جنگجویان واگنر که تلاش داشتند از جنگ فرار کنند، اما توسط اعضای دیگر این گروه دستگیر و به گلوله بسته شدند، قصد فرار را کرد.

مدویدوف گفته است که مرز زمینی میان روسیه و ناروی را عبور کرده و سپس از سوی پولیس ناروی بازداشت شده است.

مدویدوف که یک کودک یتیم بود، زمانی در صفوف اردوی روسیه ایفای وظیفه کرد و پیش از آنکه به گروه واگنر بپیوندد، برای مدتی زندانی بود.

گروه واگنر یک نهاد "بدنام" روسی است که از سوی استخبارات نظامی روسیه تمویل می‌شود و سربازان اجیر را جلب و جذب می‌کند. در پی تشدید جنگ اوکراین، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از این گروه خواست تا زندانیان را برای جنگیدن به کار بگمارد.

چندی پیش نشریۀ فارن پالیسی در گزارشی از قول یک کماندوی پیشین افغان نگاشته بود که گروه واگنر با کماندوهای قوای مسلح حکومت پیشین افغانستان به تماس می‌شود تا آنان را برای جنگیدن در کنار نظامیان روسی در جنگ اوکراین جلب و جذب کنند.

این کماندوی پیشین افغان به فارن پالیسی گفته بود: "تنها نهادی که نیروهای خارجی را برای روسیه جلب و جذب می‌کند گروه واگنر است، نه اردوی روسیه. این حدس و گمان نه، بلکه یک واقعیت است."

مایکل مک‌کال، عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز چندی پیش با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که نیروهای کارآزموده و مجرب اردوی پیشین افغانستان از سوی "گروه واگنر" برای جنگ "غیرقابل توجیه" روسیه در اوکراین جلب و جذب می‌شوند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده گروه واگنر را که یک شرکت خصوصی خدمات نظامی است، تحریم‌ کرده است. به همین ترتیب، اتحادیه اروپا، بریتانیا، آسترالیا و کانادا نیز شرکت واگنر را تحریم کرده اند.

XS
SM
MD
LG