لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا چندین فرد و نهاد ایرانی و روسی را تحریم کرد


ایالات متحده روز سه شنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) از وضع تحریم‌‌های تازه بر نهادها و افرادی خبر داد در تولید یا انتقال طیاره‌های بدون سرنشین (درون) ایرانی به روسیه دخالت دارند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در بیانیه‌ای گفته است : "امروز ما در پاسخ به حمایت ایران از جنگ بی‌دلیل روسیه علیه اوکراین، از جمله انتقال طیاره‌های بدون سرنشین (درون) توسط تهران به روسیه که توسط مسکو برای حمله به زیربنا‌های غیرنظامی و شهرها استفاده می‌شود، تحریم‌هایی را اعمال می‌کنیم."

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که احتمالاً به تسهیل تامین درون‌های نظامی ایران به روسیه کمک کرده است، صنایع هوانوردی قدس که سازنده درون‌های مهاجر-۶ است و مرکز تحقیقات صنایع هوانوردی شاهد، که انواع درون‌های شاهد را تولید می‌کند، از جمله درون تهاجمی شاهد-۱۳۶ که نیروهای روسی در حملات اخیر در کیف، اودیسا و منطقه خارکیف اوکراین از آن استفاده کرده اند، شامل این تحریم‌ها می‌باشد.

اتحادیهٔ اروپا و بریتانیا ماه گذشته صنایع هوانوردی شاهد را تحریم کردند.

جنیت یلن، وزیر مالیهٔ ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای گفت: "همان طور که بارها نشان داده‌ایم، امریکا مصمم است افراد و شرکت‌هایی را که از تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین حمایت می‌کنند، بدون توجه به این که در کجا واقع شده‌اند، تحریم کند."

خانم یلن اضافه کرد که این اقدام امریکا "شرکت‌ها و افرادی را که استفاده روسیه از درون‌های ساخت ایران را برای کشتار وحشیانه غیرنظامیان اوکراینی ممکن کرده‌ است افشا می‌کند و آنها را مسوول می‌داند."

پیش از این، وزارت مالیۀ ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های بزرگ تولیدکنندۀ تجهیزات نظامی در روسیه اعمال و وزارت تجارت امریکا نیز صادرات فناوری‌ها و تجهیزاتی را که برای تولید تجهیزات نظامی در روسیه استفاده می‌شد، متوقف کرده بود.

اما با وجود این تحریم‌ها و اقدامات جدی، روسیه مجبور شد برای جنگ در اوکراین و حمله به شهرها و زیرساخت‌های برق این کشور، طیاره‌های بی‌پیلوت از ایران خریداری کند.

اگرچه ایران و مسکو در ابتدا ادعای کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده را مبنی بر فروش طیاره‌های بی‌پیلوت تهران به مسکو نپذیرفتند، اما اخیراً ایران برای اولین‌بار اعتراف کرد که این طیاره‌ها را به روسیه فروخته است.

علاوه بر این، افراد و نهادهای روسی نیز هدف تحریم‌های امروزی قرار گرفته اند. وزارت خارجهٔ امریکا شرکت نظامی خصوصی واگنر روسی را در فهرست تحریم های خود قرار داده است.وزارت مالیهٔ امریکا در سال ۲۰۱۷ این شرکت را به خاطر جذب و اعزام سربازان برای جنگ در کنار جدایی طلبان در شرق اوکراین تحریم کرده بود.

اتحادیه اروپا، بریتانیا، آسترالیا و کانادا نیز شرکت واگنر را تحریم کرده اند.

وزارت مالیۀ امریکا همچنین عباس جوما و تیگران کریستوفوروویچ سرابینوف را به دلیل مشارکت در خریداری درون‌های ایرانی توسط شرکت واگنر تحریم کرده است.

ایالات متحده همچنین تحریم هایی را علیه شرکت‌های ثالثی اعمال کرده است که در انتقال درون‌های ایرانی به روسیه برای استفاده در درگیری اوکراین نقش داشته اند.

واشنگتن می‌گوید که بازیگران بین المللی که از تهاجم روسیه بر اوکراین حمایت می‌کنند نیز هدف قرار خواهند گرفت.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG