لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: تسلیحات هسته‌ای تعرضی به بلاروس اعزام خواهیم کرد


ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز شنبه ۲۵ مارچ (پنجم حمل) گفت که مسکو با بلاروس روی استقرار تسلیحات هسته‌ای تعرضی در خاک آن کشور به توافق رسیده است، اما افزود که توافق منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را نقض نخواهد کرد.

پوتین به تلویزیون دولتی این کشور گفت: "الکساندر لوکاشینکو، رییس جمهور بلاروس مدت هاست موضوع استقرار سلاح‌های هسته‌ای تعرضی در بلاروس را، که هم مرز با پولند است، مطرح کرده بود."

او گفت: "در این کار هیچ چیز غیرعادی وجود ندارد، ایالات متحده چندین دهه است که این کار را انجام می‌دهد. آنها مدت هاست که تسلیحات هسته‌ای تعرضی خود را در خاک کشورهای متحد خود مستقر کرده اند."

پوتین افزود:"ما توافق کردیم که همین کار را انجام دهیم. بدون نقض تعهدات‌مان. تاکید می‌کنم بدون نقض تعهدات بین‌المللی خود در مورد عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای. "

پوتین قبلاً هشدارهای پنهانی داده بود که در صورت تهدید روسیه می‌تواند از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین استفاده کند و هراس دوران جنگ سرد را زنده کرده بود.

اما چندین مقام ارشد روسی به گونهٔ آشکار گفته اند که در شرایط خاص، به ویژه زمانی که حس شود که تمامیت ارضی روسیه تهدید می‌شود، مسکو در جنگ اوکراین اسلحۀ هسته‌ای استعمال خواهد کرد.

پوتین همچنین گفت که اگر غرب مهمات با یورانیوم ضعیف شده را برای اوکراین فراهم کند، روسیه نیز چنین مهمات را به اوکراین منتقل خواهد کرد.

پوتین در مصاحبه با تلویزیون روسیه افزود: "البته روسیه آنچه را که باید با آن پاسخ دهد، دارد. بدون اغراق، ما صدها هزار گلوله از این نوع داریم. ما هنوز از آنها استفاده نکرده ایم."

او گفت که این سلاح ها "می توانند به عنوان مضرترین و خطرناک‌ترین سلاح ها برای انسان... و همچنین برای محیط زیست طبقه بندی شوند."

تسلیحات با یورانیوم ضعیف شده در تخریب تجهیزات زرهی بسیار موثر اند، اما استفاده از آنها بحث برانگیز است.

پوتین گفت که روسیه تعلیمات پرسونل را به تاریخ سه اپریل آغاز و تا اول جولای ساخت تاسیسات ذخیره سازی تسلیحات هسته‌ای تعرضی را در بلاروس تکمیل خواهد کرد و اما مسکو در واقع کنترول این تسلیحات را به مینسک منتقل نمی‌کند.

رییس جمهور روسیه گفت که کشورش در تجهیز ۱۰ فروند طیاره‌ای که قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای تعرضی را دارد با بلاروس کمک کرده و افزود که مسکو قبلاً چندین سیستم میزایل‌های تعرضی اسکندر را به بلاروس منتقل کرده است که می تواند برای پرتاب سلاح‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

بلاروس علاوه بر روسیه، با اوکراین، پولند، لتوانیا و لتویا هم مرز است.

در همین حال، ولادیمیر پوتین ماه گذشته گفت که مشارکت روسیه را در پیمان "آغاز جدید - New Start" با ایالات متحده که آخرین پیمان ستراتیژیک کاهش تسلیحات میان دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان است، به حالت تعلیق در می‌آورد.

پوتین که در پارلمان این کشور سخنرانی می‌کرد گفت که در حال حاضر به گونهٔ کامل از این پیمان خارج نمی‌شود، اما افزود که روسیه باید برای ازسرگیری آزمایشات هسته‌ای، در صورتیکه ایالات متحده چنین کند، آماده باشد.

XS
SM
MD
LG