لینک های دسترسی

Breaking News

کیف: جنایات جنگی در اوکراین پیگرد شود


نیروهای مسلح اوکراینی می گویند مردی که به نظر می رسد تیرباران شده باشد یک نشان زن اوکراینی بوده است - عکس آرشیف
نیروهای مسلح اوکراینی می گویند مردی که به نظر می رسد تیرباران شده باشد یک نشان زن اوکراینی بوده است - عکس آرشیف

مقامات اوکراینی پس از نشر یک ویدیو که در آن سربازان روسی یک زندانی غیرمسلح نظامی اوکراینی را می‌کشند، خواستار تحقیقات جنایات جنگی شده اند.

در این ویدیو که به تاریخ ششم ماه مارچ در شبکه‌های اجتماعی نشر شد، به نظر می‌رسد که نیروهای روسی یک نظامی اسیر اوکراینی را می‌کشند.

مقامات اوکراینی با پوشیدن یونیفورم نظامی کشورشان و با شعار "افتخار به اوکراین" از محکمه بین المللی جرایم خواستار تحقیقات در این مورد شده اند.

اندری کوستین، یک سارنوال اوکراینی، گفت که تحقیقات از سوی اوکراین در مورد قتل یک زندانی غیر مسلح نظامی اوکراینی آغاز شده است.

در همین حال، نظامیان اوکراینی گفته اند که مردی که در این ویدیو از سوی نظامیان روسی به گلوله بسته شده است، یک نشان‌زن اوکراینی بنام اولکساندر ماتسیوفسکی بوده است.

کارشناسان امریکایی معتقدند که این ویدیو می‌تواند به عنوان مدرک و گواه برای جنایت جنگی پیش شود که توسط نیروهای روسی در اوکراین صورت گرفته است.

دیوید شفر، پژوهشگر نهاد تحقیقاتی شورای روابط خارجی‌،گفت که این فلم به گونهٔ واضح، شواهدی از جنایت جنگی را نشان می‌دهد و راه را نه تنها برای تحقیقات محکمه بین المللی جرایم، بلکه برای تحقیقات محاکم اوکراینی نیز باز می‌کند.

به گفته دیوید شفر، این محاکم تشخیص می‌دهند که کدام واحدهای نظامی در زمان کشتار آن نظامی اوکراینی حضور داشتند و چه کسی فرمانده بوده است.

وین جورداش، وکیل بریتانیایی، می‌گوید که این محاکم باید تعیین کنند که آیا جنایات جنگی ادعا شده می‌تواند از نظر قانونی در ردیف نسل کشی قرار بگیرد یا خیر.

جورداش با یقین می‌گوید که این کشتار جنایت علیه بشریت است و برای تشخیص اینکه این قتل نسل‌کشی بوده یا خیر نیاز به زمان است.

جنیفر تراهان، استاد بخش مرکز امور جهانی در دانشگاه نیویارک، معتقد است که ویدیوی قتل این نظامی اوکراینی ضرورت تحقیقات محکمهٔ بین‌المللی جرایم را در مورد ادعاها و اتهامات ارتکاب جنایات جنگی روسیه در اوکراین برجسته می‌کند.

در حالی که ممکن کارشناسان در مورد بررسی و پیگرد قانونی چگونگی ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین اختلاف نظر داشته باشند، شواهدی مانند ویدیوی کشته شدن این نظامی اوکراینی توسط نظامیان روسی، شک و تردید اندکی را برای تحقیقات بین‌المللی به جا می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG