لینک های دسترسی

Breaking News

نشرات رادیو صدای زنان در بدخشان از سر گرفته شد


یک مقام طالبان و رییس رادیو "صدای زنان" روز جمعه گفتند که رادیو زنان که حدود یک هفته پیش از سوی مقامات طالبان به صورت مشروط بسته شده بود، کار خود را از سر گرفته است.

طالبان یک هفته پیش رادیو "صدای زنان" را در ولایت بدخشان به دلیل نقض پالیسی نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به صورت مشروط بسته کردند.

مولوی معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت بدخشان علت بسته‌شدن رادیو "صدای زنان" را نشر چندبار موسیقی در ماه رمضان بیان کرد.

رادیو "صدای زنان" ۱۰ سال پیش نشرات خود را در بدخشان آغاز کرد و تنها رادیویی در افغانستان است که توسط زنان مدیریت می‌شود. شش نفر از هشت کارمند این رسانه زن هستند.

ناجیه سروش، رییس این رادیو گفت که پس از تعهد با ریاست اطلاعات و فرهنگ، طالبان دروازهٔ رادیو را باز کردند و رادیو دوباره شروع به نشرات کرد.

کمیته حفاظت از خبرنگاران افغانستان که برای حمایت از خبرنگاران و ترویج آزادی مطبوعات فعالیت می‌کند و در بازگشایی رادیو "صدای زنان" میانجیگری کرده است، از ازسرگیری برنامه‌های رادیو "صدای زنان" استقبال کرده است.

این کمیته در تویتی نوشته است: "پس از تلاش‌های کمیته‌ حفاظت از خبرنگاران افغانستان، رادیو صدای زنان نشرات خود را از سر گرفت."

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، محدودیت‌های حکومت این گروه بر رسانه‌ها و خبرنگاران افزایش یافته است. طالبان نه تنها پخش موسیقی را در برنامه‌های رادیویی ممنوع کرده اند، بلکه در برخی از ولایات، کارمندان زن را نیز از فعالیت در رسانه‌ها منع کرده اند.

این محدودیت‌های حکومت طالبان منجر به توقف فعالیت شماری از رسانه‌ها شده است. بر اساس گزارش اخیر گزارشگران بدون مرز (RSF)، ۲۱۹ رسانه چاپی، تصویری و صوتی در بیش از یک‌و‌نیم سال گذشته در افغانستان بسته شده است.

بر اساس گزارش این سازمان، تا قبل از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ۵۴۷ رسانه در افغانستان فعال بودند که اکنون تعداد آنها به ۳۲۸ رسانه کاهش یافته است.

به گفته نهادهای حمایت از رسانه‌های افغانستان، از مجموع ۳۴۵ ایستگاه رادیوی محلی در افغانستان، در ۱۸ ماه گذشته ۱۱۷ رادیو بسته شده و صدها خبرنگار و کارمند رسانه‌ها نیز شغل خود را از دست داده اند.

XS
SM
MD
LG