لینک های دسترسی

Breaking News

پایان نشست دوحه؛ گوتیرش: اکنون زمان درست برای نشست مستقیم با طالبان نیست


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، امروز دوم می (۱۲ ثور) پس از پایان نشست دوحه در مورد افغانستان گفت که اکنون زمان درستی برای نشست مستقیم با طالبان نیست.

در این نشست دوروزه در حالی نمایندگان کشورهای مختلف اشتراک داشتند که از طالبان دعوت صورت نگرفته بود.

گوتیرش در پاسخ به سوالی که آیا مایل خواهد بود در شرایطی مشخصی با طالبان به گونهٔ مستقیم دیدار داشته باشد، گفت: "زمانی که موقع درست برای انجام این کار باشد، واضح است که آن احتمال را رد نخواهم کرد، اما امروز موقع درست برای انجام آن نیست."

این در حالی است که سهیل شاهین، مسوول دفتر سیاسی طالبان در قطر، گفت که چنین نشست‌ها که نمایندگان حکومت طالبان در آن حضور نداشته باشند، غیرموثر است.

او افزود: "چگونه می‌شود تصمیمی که در چنین نشست اتخاذ می‌شود، پذیرفته شده یا تطبیق شود در حالی که ما بخش این روند نیستیم؟ این تبعیض آمیز و غیرمنصفانه است."

نشست دوحه که نمایندگان ویژهٔ کشورهای مختلف در امور افغانستان در آن شرکت داشتند به گفتهٔ گوتیرش در مورد ایجاد یک روش مشترک بین المللی در مورد افغانستان بود.

پیش از این گزارش‌های نشر شده بود که گویا در این نشست در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان بحث صورت خواهد گرفت، اما منشی عمومی ملل متحد این گزارش‌ها را رد کرد.

در این نشست نمایندگان چین، فرانسه، آلمان،‌هند، اندونیزیا، ایران، جاپان،‌ قزاقستان، قرغیستان، ناروی، پاکستان، قطر، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان،‌ترکیه، ترکمنستان، امارات متحدهٔ عرب، بریتانیا، ایالات متحده، اوزبیکستان، اتحادیهٔ اروپا و سازمان همکاری اسلامی اشتراک داشتند.

سرمنشی ملل متحد گفت که اشتراک کنندگان این نشست در مورد افزایش قاچاق مواد مخدر، ثبات افغانستان و حضور سازمان‌های تروریستی که خطری به این کشور است، ابراز نگرانی کردند.

او گفت که تصامیم اخیر طالبان در مورد ایجاد حکومت همه شمول و حقوق بشر، به شمول حقوق زنان و دختران، در افغانستان را تضعیف کرده است.

ملل متحد قرار است نشست مشابهی را در مورد افغانستان راه اندازی کند.

گوتیرش گفت که وضعیت افغانستان بزرگترین بحران بشری امروز در جهان است، زیرا ۹۷ در صد جمعیت این کشور در فقر زندگی می‌کند؛ دوسوم نفوس ۲۸ میلیونی آن برای بقا به معاونت‌های بشری نیاز دارند و شش میلیون کودک، زن و مرد در یک قدمی وضعیت قحطی مانند قرار دارند و کمک‌ها به این کشور در حال کاهش است.

محدودیت‌ بر زنان

منشی عمومی ملل متحد گفت که محدودیت‌ها بر زنانی که برای ملل متحد و ساز‌مان‌های غیرحکومتی ملی و بین المللی در افغانستان کار می‌کنند، غیر قابل پذیرش است.

او افزود: "اجازه بدهید واضح بگویم، ما هیچ زمانی در مقابل حملات سیستماتیک بی سابقه علیه حقوق زنان و دختران خاموش نخواهیم شد. ما همیشه زمانی صدا بلند خواهیم کرد که میلیون‌ها زن و دختر خاموش ساخته می‌شوند و از صحنه حذف می‌شوند."

طالبان پس از تسلط دوباره به افغانستان دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه و پوهنتون ها را به روی دختران مسدود کردند و زنان را از کار منع کردند، به استثنای بخش‌های صحت و معارف.

این اقدام طالبان با انتقادات شدید داخلی و بین المللی، به شمول شماری از اعضای بلند پایهٔ طالبان، مواجه شد و رهبر طالبان به تازگی گفت که در بخش آموزش پیشرفت‌ صورت خواهد گرفت.

حکومت طالبان همواره می‌گویند که با مساعد شدن شرایط دروازه های مکاتب و پوهنتون‌ها را دوباره به روی دختران خواهند گشود. اما شماری از زنان در افغانستان از اشتراک کنندگان نشست دوحه خواستند تا به تعهدات طالبان باور نکنند.

انتونیو گویترش این محددیت را نقض آشکار حقوق بنیادی بشری و تخطی از مکلفیت‌های افغانستان تحت قوانین بین المللی خواند، اقدامی که "عمداً پیشرفت افغانستان را تضعیف می‌کند."

گوتیرش گفت که ملل متحد به حمایت از مردم افغانستان متعهد باقی می‌ماند.

XS
SM
MD
LG