لینک های دسترسی

Breaking News

زنان افغان به شرکت کنندگان نشست دوحه: 'فریب وعده‌های طالبان را نخورید'


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

گروهی از زنان افغان از اشتراک‌کنندگان نشست دوحه که به دعوت سازمان ملل متحد، برای ارزیابی وضعیت افغانستان گردهم آمده اند، می‌خواهند که فریب وعده‌های طالبان را نخورند، زیرا به گفته این زنان، به طالبان نباید اعتماد کرد.

نمایندگان ویژه بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین‌المللی در نشستی به میزبانی منشی عمومی سازمان ملل متحد در دوحه، پایتخت قطر در مورد وضعیت افغانستان بحث‌ها را از روز دوشنبه آغاز کردند.

بر اساس گزارش‌ها، این گفتگوها پشت درهای بسته روز سه شنبه نیز ادامه یافت. سازمان ملل متحد نتایج این نشست را در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان امروز با خبرنگاران در میان خواهد گذاشت.

گروهی از زنان افغان روز دوشنبه اول می (۱۱ ثور) وضعیت زنان را در افغانستان به صورت آنلاین با برخی از نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده در نشست دوحه به بحث گرفتند.

در خبرنامه منتشر شده از سوی این گروه گفته شده است که بیش از ۶۰ فعال حقوق زن از داخل و خارج افغانستان در این بحث غیررسمی شرکت داشتند.

در این گفتگو که بر اساس معلومات این گروه به ابتکار رینا امیری، نماینده ویژهٔ وزارت امور خارجه امریکا در امور حقوق زنان و دختران در افغانستان، راه‌اندازی شد، نمایندگان قطر، امارات متحده عرب، ایالات متحده، اندونیزیا، بریتانیا، ناروی، فرانسه، سویدن و نمایندگان هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) اشتراک داشتند.

بر اساس معلومات این گروه، در این گفتگو، زنان فعال از هشت منطقۀ مختلف افغانستان در مورد خشونت، مصوونیت فردی، عدالت، آموزش، صحت، کار و کمک‌های بشردوستانه و سایر تهدیدات و مشکلات صحبت کردند که زنان در این کشور با آن مواجه استند.

این گروه از زنان افغان تاکید کرده که این بحث جایگزینی برای نمایندگی رسمی زنان افغانستان در نشست دوحه نیست.

آنان از اشتراک‌کنندگان نشست دوحه در زمینه‌های مختلف ۲۰ توصیه و خواسته را مطرح کرده است: "فریب وعده‌های طالبان را نخورید، نمی‌توان به آنها اعتماد کرد. طالبان میانه‌رو وجود ندارند. همۀ آنها یکسان هستند، چه در قطر باشند، چه قندهار یا حقانیان استند. از نظر فکری از دید افغان‌ها یکسان استند. اما آنان یاد گرفته‌اند که چگونه با کشورهای بین‌المللی به شیوه‌های مختلف تعامل داشته باشند و آنچه می‌خواهند انجام دهند یک بازی است."

این زنان افغان از ‌اشتراک‌کنندگان نشست دوحه خواستند تا از رویکرد استراتیژیک با طالبان استفاده کنند و افزودند که طالبان بدون اعمال فشارها و شروط کشورهای بانفوذ چون امریکا، بریتانیا، پاکستان، چین، قطر و امارات متحده عرب، حقوق اولیه زنان را در افغانستان تامین نخواهند کرد.

همچنان این گروه، از اشتراک‌کنندگان نشست دوحه خواست که از انتشار اعلامیه‌ها در مورد به رسمیت شناختن طالبان خودداری کنند، زیرا طالبان از این موضوع به عنوان تبلیغ برای مشروعیت حکومت خود استفاده می‌کنند.

در یکی از توصیه‌های این زنان آمده است: "از معامله بر حقوق افغان‌ها در ازای همکاری با طالبان خودداری کنید."

همچنان این گروه زنان افغانستان از نشست دوحه خواستند که به دلیل تعهدات موجود علیه تروریزم، حقوق زنان را معامله نکنند و چنان تحریم‌هایی را علیه طالبان اعمال کنند که کشورهای غربی علیه روسیه اعمال کرده اند.

عدم چشم‌پوشی از جنایات طالبان، پاسخگو قراردادن این گروه در قبال پالیسی‌های شان در برابر زنان، کودکان، مردان و مخالفان، اعمال فشار بر این گروه برای متعهد ماندن به کنوانسیون‌های حقوق بشری جهت حفظ حقوق شهروندان افغانستان که این کشور آنها را امضا کرده است، از دیگر توصیه‌ها و خواست‌های زنان افغان از نشست دوحه است.

در این سفارش‌های زنان همچنان آمده است که اشتراک‌کنندگان نشست دوحه باید حمایت جدی جامعه جهانی و ملل متحد را از اقلیت‌های قومی و مذهبی فراهم سازند که به گفته این گروه زنان افغان قربانی ظلم طالبان شده‌ اند.

همچنان این زنان افغان گفتند که زنان و دختران باید از حق تحصیل برابر برخوردار شوند و معلمان زن بدون ترس به وظایف خود ادامه دهند.

این درخواست‌ها و سفارش‌ها پس از آن مطرح می‌شود که در آغاز هفته جاری در کابل و اسلام‌آباد، ده‌ها فعال حقوق زنان و اعضای جامعه مدنی افغانستان در اعتراضات و نشست‌های اعتراضی از سازمان ملل و جامعه جهانی درخواست کردند که طالبان را به رسمیت نشناسند. این معترضان به رسمیت شناختن حکومت طالبان را به رسمیت شناختن "تروریزم و هراس‌افگنی" خواندند.

XS
SM
MD
LG