لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: اگر نیاز باشد بیش از یک لشکر انتحاری از افغانستان به غزه می‌رود


حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل
حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل

حسن کاظمی قمی، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل گفته است که اگر لازم باشد "بیش از یک لشکر استشهادی" می‌تواند از افغانستان به جنگ غزه برود.

گروه‌های تندرو و افراطی به شمول طالبان از حملات مهاجمان انتحاری شان به نام "حملات استشهادی" یاد می‌کنند.

قمی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های دولتی ایران به نام "شبکۀ افق" گفت: "افغانستان بخشی از محور مقاومت است، اگر فضایی باشد و ضرورتی باشد از افغانستان بیش از یک لشکر نیروهای استشهادی می‌توانند بروند به غزه به حمایت از غزه."

عبارت "محور مقاومت" برای تعریف ایتلاف میان حکومت ایران، حکومت بشار الاسد در سوریه، گروه حزب‌الله در لبنان و دیگر گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران در منطقه به کار برده می‌شود که علیه اسراییل و غرب فعالیت دارند.

حکومت طالبان تا کنون به اظهارات قمی واکنشی نشان نداده است.

قمی در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد مردم افغانستان صحبت می‌کند یا هم افغانستان زیر سلطۀ طالبان، گفت که افغانستان چهل سال در برابر "اشغالگر" جنگیده و به گفتۀ وی "هیچ‌کس نمی‌تواند مصادره کند که [این جنگ] مختص به یک قوم و یک گروه است."

قمی در این مصاحبه مشخص نکرد که "بیش از یک لشکر استشهادی" از سوی کی و چگونه می‌تواند برای رفتن به جنگ غزه بسیج شود، اما حکومت جمهوری اسلامی در چند دهۀ پسین، چه در جنگ ایران با عراق و چه هم در جنگ سوریه، از میان مهاجران افغان مقیم آن کشور سرباز گیری کرده است.

دو روز پیش خبر کشته شدن سید حمزه علوی یکی از اعضای سابقه‌دار افغان لوای فاطمیون در حملات ایالات متحده بر سوریه، در رسانه‌های دولتی ایران نشر شد.

لوای فاطمیون که زیر چتر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فعالیت می‌کند، مرکب از جنگجویان خارجی و عمدتاً افغان‌های ساکن در ایران است که در بیش از یک دههٔ گذشته برای دفاع از حکومت بشار‌الاسد، رییس جمهور سوریه، به جنگ در آن کشور اعزام شده اند.

حکومت ایران همواره گفته است که جنگجویان لوای فاطمیون، داوطلبانی اند که برای دفاع از اماکن مقدس شیعیان به سوریه می‌روند، اما برخی جنگجویان این گروه گفته اند که حکومت ایران برای آنان مشوق‌هایی مانند پرداخت حقوق و معاش کافی و تابعیت ایران را می‌دهد.

تخمین زده می‌شود که از آغاز جنگ داخلی در سوریه، ده‌ها هزار شهروند افغانستان در ترکیب لوای فاطمیون در سوریه جنگیده و صدها تن آنان در این جنگ کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG