لینک های دسترسی

Breaking News

یک مقام ارشد پاکستان اعتراف کرد که او به تقلب در انتخابات کشورش کمک کرده است


لیاقت علی چتا، کمیشنرراولپندی
لیاقت علی چتا، کمیشنرراولپندی

یک مقام ارشد پاکستان روز شنبه ۱۷ فبروری (۲۸ دلو) اعتراف کرد که او به تقلب در انتخابات کشورش کمک کرده است، انتخاباتی که با اتهامات تقلب همراه بوده و هیچ حزبی برنده اکثریت کرسی‌ها در پارلمان نشده است.

لیاقت علی چتا، کمیشنرراولپندی، جایی که ستاد اردوی قدرتمند این کشور در آن موقعیت دارد، گفت که خود را به پولیس تسلیم خواهد کرد.

پس از آن که مقامات پاکستان شبکه تلیفون‌های موبایل را روز انتخابات قطع کردند و روند شمارش آرا برای بیش از ۲۴ ساعت طول کشید،‌ اتهامات گسترده‌ای مبنی بر تقلب انتخاباتی مطرح شد.

حزب مسلم لیگ-نواز که از حمایت اردوی پاکستان برخوردار است، نتوانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست بیاورد. این حزب اعلام کرده است که با حزب مردم پاکستان و شماری از احزاب کوچک، حکومت آینده را تشکیل می‌دهد.

چتا گفت که قبل از این که از سمت‌اش کنار برود،‌ او شخصاََ روند تقلب آرا را در راولپندی نظارت کرد.

او به خبرنگاران گفت:‌"ما بازنده‌ها را به برنده‌ها تبدیل کردیم." چتا همچنین گفت که ۷۰ هزار رای برای ۱۳ کرسی پارلمان زیر پا گذاشته شد.

چتا افزود:" به خاطر ارتکاب چنین جنایت شنیع خود را به پولیس تسلیم می‌کنم." او همچنین رییس کمیسیون انتخابات و قاضی عالی پاکستان را متهم کرد.

کمیسیون انتخابات پاکستان با نشر اعلامیه‌ای اتهامات چتا را رد کرد، اما گفت که این موضوع را بررسی می‌کند.

پس از آنکه چتا به دخالت در تقلب انتخابات اعتراف کرد، کمیسیون حقوق بشر پاکستان گفت که "دخالت مقامات دولتی در تقلب [انتخابات ]پاکستان در حال آشکار شدن است."

نامزدان حزب مسلم لیگ-نواز و حزب مردم پاکستان ادعا کرده اند که آنان برنده اکثریت کرسی‌های پارلمان شده اند و نامزدان حامی عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان را که در زندان به سر می‌برد،‌ به حاشیه رانده اند. نامزدان عمران خان در جریان مبارزات انتخاب با سرکوب حکومت آن کشور مواجه شدند.

حزب تحریک انصاف پاکستان اعلام کرده است که اعتراضات سرتاسری را به خاطر تقلب انتخابات در آن کشور راه اندازی می‌کند.

با آنکه حزب تحریک انصاف در جریان مبارزات انتخابات برای چندین ماه سرکوب شد، حامیان این حزب از رقابت در انتخابات کنار نرفتند و به عنوان نامزدان مستقل در انتخابات شرکت کردند. با وجود سرکوب حامیان عمران خان، این حزب بیش از هر حزب دیگر برنده بیشترین کرسی‌ها در پارلمان آن کشور شد.

با اینحال، حزب تحریک انصاف پاکستان مایل نیست با رقبای خود ایتلاف کند و شرایط را برای حزب مسلم لیگ-نواز مساعد کند تا تشکیل حکومت بدهد.

عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان که در زندان به سر می‌برند، در مورد تشکیل حکومت از سوی حزب مسلم لیگ-نواز و حزب مردم پاکستان هشدار داده است که چنین حکومت با ''‌آرای دزدیده شده '' تشکیل می‌شود. او بار دیگر تاکید کرد که حزب تحریک انصاف برنده دو-سوم کرسی‌های پارلمان در انتخابات هشتم فبروری شد.

نامزدان مستقل همسو با حزب تحریک انصاف پاکستان برنده ۹۳ کرسی پارلمان شده اند و بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند. اما آنان نیز کرسی‌های کافی را برای اکثریت ساده به دست نیاورده اند و به دلیلی که آنان به صورت انفرادی برنده کرسی‌های پارلمان شده اند،‌ نمی‌توانند حکومت خود را تشکیل بدهند.

حزب تحریک انصاف ادعا کرده است که در آرای مردم در انتخابات تقلب شده و بخشی از نتایج انتخابات هشتم فبروری را به آزمون کشیده است. اما سرپرست صدارت پاکستان و کمیسیون انتخابات آن کشور این اتهام را رد کرده اند.

انتخابات اخیر پاکستان، به ویژه به دلیل قطع خدمات انترنت و تلیفون، با ادعاهای گستردهٔ تقلب روبرو شده است، هرچند مقام‌های پاکستانی گفته اند که قطع خدمات مخابراتی به دلیل تدابیر امنیتی انتخابات بوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG