لینک های دسترسی

Breaking News

پولیس پاکستان ده‌ها معترض وفادار به عمران خان را بازداشت کرد


پولیس پاکستان روز یکشنبه ۱۰ مارچ (۲۰ حوت) ده‌ها حامی حزب تحریک انصاف پاکستان را زمانی بازداشت کرد که آنان به خاطر ادعای تقلب در انتخابات هشتم فبروری دست به تظاهرات زدند.

حزب تحریک انصاف عمران خان گفته است که این بازداشت‌ها در پنجاب، پر جمعیت‌ترین ایالت پاکستان،‌ زمانی صورت گرفت که معترضان به گونهٔ ''مسالمت‌آمیز'' مظاهره می‌کردند.

تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی رهبران بلندپایهٔ حزب تحریک انصاف و کارمندان آن را در شهر لاهور، مرکز ایالت پنجاب، و سایر جاها بازداشت می‌کنند. مقامات تا حالا واضح نکرده اند که این معترضان را به چه اتهامی بازداشت کرده اند.

حزب تحریک انصاف با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پولیس بیش از ۱۰۰ نفر را که بر ضد ''تقلب و سرقت" آرا مظاهره می‌کردند،‌ بازداشت کرده است. این حزب ضمن محکوم کردن این عمل پولیس، خواهان آزادی فوری بازداشت شدگان شده است.

در اعلامیه این حزب آمده است که ''بر اساس قانون اساسی پاکستان،‌ راه اندازی اعتراضات مسالمت آمیز حق دموکراتیک است. اما حکومت تحمیلی مایل نیست [مظاهرات] برپا شود."

این حزب گفته است که بازداشت معترضان توسط پولیس به این معنی است که نیروهای امنیتی با حکومت هم‌دست است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر پاکستان ادامهٔ سرکوب معترضان حزب تحریک انصاف توسط پولیس آن کشور را محکوم کرده است.

این کمیسیون در صفحه اجتماعی ایکس خود نوشته است:‌ " بر اساس حقی که در قانون اساسی تضمین شده است،‌ همه شهروندان، صرف نظر از وابستگی سیاسی شان، می‌توانند به صورت آزادانه و مسالمت آمیز گردهمایی کنند. اگر حکومت پنجاب می‌خواهد اعتماد مردم را به ایالت برگرداند، به حق رقبای سیاسی خود باید احترام بگذارد.''

انتخابات پارلمان پاکستان که به تاریخ هشتم فبروری برگزار شد،‌ با اتهامات متعددی تقلب و بی نظمی انتخاباتی همراه بود.

بسیاری از کشور‌ها به شمول ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواهان تحقیقات مستقل در مورد ادعای تقلب انتخابات پاکستان شده اند، اما مقامات آن کشور انتقاد کشور‌های خارجی را رد کرده و گفته اند که انتخابات ''‌آزاد و عادلانه'' بود.

پس از برگزاری انتخابات، دو حزب عمده پاکستان-حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان- حکومت ایتلافی را تشکیل دادند.

بر اساس این توافق، شهباز شریف، برای دومین بار به کرسی صدارت پاکستان انتخابات شد و به توافق رسید و سیاستمداران وفادار به عمران خان که بیشترین کرسی‌های پارلمان را کسب کرده اند، در این ایتلاف شریک نشدند.

به تعقیب آن، قانونگذاران پاکستانی روز شنبه نهم مارچ آصف علی زرداری را به عنوان رییس جمهور جدید آن کشور برگزیدند.

عمران خان پس از آنکه در پروندهٔ فساد اداری برای سه سال به زندان محکوم شده است، از اگست سال گذشته به اینسو در حبس به سر می‌برد.

عمران خان ۷۱ ساله نتوانست در انتخابات هشتم فبروری رقابت کند، زیرا کمیسیون انتخابات آن کشور وی را برای پنج سال از فعالیت‌های سیاسی در پاکستان منع کرد.

این اقدام کمیسیون انتخابات موجب شد تا اعضای این حزب به صورت انفرادی در انتخابات رقابت کنند و نسبت به دو حزب عمده آن کشور، بیشترین کرسی‌ها را به دست آوردند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری‌‌های فرانس پرس، رویترز و اسوشیتد پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG